Opel har altid profileret på årelange motorsports-sejre – og fabrikken i Tyskland forsøger i reglen at tilpasse bilerne, så de kører sporty – ofte med fast affjedring, så bilen passer optimalt til de tyske motorveje.

Vi har tidligere prøvet SUV-modellen Grandland-X med en kraftig turbodiesel teknik , som er perfekt til langture på Europas motorveje.

Nu er tiderne skiftet – og mange ser mod et marked med de nye plug-in hybrid (PHEV) udgaver, som er beskatnings-mæssigt fordelagtige.

PSA-trilling

Her kan Opel også være med i form af den nye Grandland X version, som deler hybrid-teknik med PSA-kusinerne Peugeot 3008- og Citroën C5 Aircross.

Grandland X er udviklet i et samarbejde mellem PSA og de tidligere Opel ejere GM – før PSA overtog forretningen.

PHEV teknikken slæber rundt på mere end 400 kg. batterier, som gør bilen ekstra tung – men den har fortsat et godt vejgreb. Man mærker dog ujævnhederne i vejbanen tydeligt – men den havde desuden 19 tommer fælge.

Masser af kræfter

1,6-liters benzinmotoren er på 180 hk og elmotoren yder 108 hk – så med hybridteknikken opnår man en systemydelse på 225 hk og 300 Nm. Batterikapaciteten 8 (litium-ion) er 13,2 kWh. Energiforbruget er 155 Wh/km.

Det er ekstra miljørigtigt og behageligt at bruges bilen B-funktion, hvor den samlet strøm op – og samtidig bremser selv og dermed sparer på bremserne.

Perfekt penderbil

Rækkevidden efter nyeste WLTP forbrugstal er 62 kilometer på el alene, som passer fint til en bil, der kun kører lokalt og regionalt.

For lader man op både på job og hjemme, så bruger man ikke ret meget benzin. Altså en perfekt pendlerbil eller jobbil. Man kan vælge mellem tre køremetoder – Eco, elektrisk og hybrid.

En udfordring

Som langtursbil er PHEV en udfordring – med mindre man planlægger opladningen undervejs på hurtigladere. Forbruget – også WLTP – er angivet til 71,4 km/l, som de færreste nok kan opnå.

Men kører man videre med benzin alene, når strømmen slipper op, så er forbruget omkring 12 km/l, som bilens info-display viste, da vi begav os på langtur til Aarhus – hvor vi ikke ladede op.

Og så giver PHEV teknikken ingen mening – og vi må så anbefale diesel eller benzinudgaver. Vi ladede senere kortvarigt op under et møde på en time – i en 22 kW lader i gadeplan – og fik kun seks kilometer rækkevidde ekstra.

1.250 kg. trailervægt

Vores første møde med Grandland X var med dieselteknik – med en trailervægt på to tons. I denne PHEV testudgave er vi nede på 1.250 kg. – og man kan proppe 1.528 liter gods i varerummet, som er 120 kg. mindre end benzinudgaven med 180 hk.

Dertil kommer dog et rum under gulvet, hvor der også skal være plads til ladekabler.

Vi kan her også nævne de fire fastgørelses-kroge og el-bagklappen. Læssehøjden målte vi til 790 mm udvendig og 78 mm indvendig. Der er dog ikke handskerumslås.

Ergonomisk fine sæder

Kabinen i Grandland X byder på fin komfort. Både mit første bekendskab med bilen for et par år siden – og nu i PHEV udgaven, var der Opels fantastiske sporty AGR sæder med top-ergonomisk siddestilling.

Man sidder også højt – og har let ind- og udstigning. Sæderyggen var trinløs justerbar (med rulle).

Automatgearet var otte trins af dobbeltkoblings-udgaven, som skifter blødt og hurtigt. Hybrideffekten og dermed 225 hk og 300 Nm sikrer acceleration til 100 km/t på 8,7 sekunder. Man kan også bruge manuelle skift.

Højt sikkerhedsniveau

Sikker er bilen også – med adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, active safety brake, seks airbags, skiltegenkendelse, linjevogter, parkerings-sensorer, bakkamera, LED signatur kørelys og LED lygter med det er også topudstyrsudgaven Ultimate, vi sidder i.

Det sikrer et generelt udstyrsniveau, som også betyder 19 tommer aluminiumsfælge, varme i sæder, læderrat, nøglefri start, elektronisk håndbremse, 2 -zone klimaanlæg, otte tommer touchscreen med navigation og tagræling. Dertil kommer DAB+ radio, hill holder, 12 volt stik, usb stik.

Husk forvarmning

Det er dog vigtigt at pege på, at man via Opel app’en og via bilens infotainmentsystem kan indstille systemet til forvarmning.

Det sikrer en altid rar og opvarmet kabine – og få en længere rækkevidde ud af batteriet. For det kræver mere energi at varme bilen op og opnå god kabinetemperatur end det kræver at vedligeholde temperaturen.

Alle Opel med el i 2024

At Opel satser på PHEV-biler og el-biler hænger nøje sammen med Opels ”Opel Goes Electric” filosofi, som gør ud på, at alle Opel biler fås elektrificerede i 2024. PHEV-teknik er optimalt i overgangen til, hvad der kaldes fremtidens drivmidler – el og brint.

I april måned udgjorde salget af plug-in hybridbiler 18,3 procent og elbiler 6,5 pct. herhjemme. Og dette salg er stigende – ikke mindst fordi der er økonomiske fordele gennem lavere pris. For samme penge kan man også få en større bil.

Husk forberedelse

Men det er i vigtigt, at man lærer at lade op, når det er muligt – for ellers opnår man hverken præstationer, økonomi eller miljø. Og så bliver mange skuffede.

Derfor må man investere i en wall box hjemme og/eller i virksomheden – hvor bilen måske hører hjemme.

Her er det vigtigt, at man som kommende el-bil og PHEV-bil ejer sætter sig grundigt ind i den nye type biler – gennem artikler i aviser og fagpresse – og gennem en snak med forhandleren. Her kan man også lære om det optimale kørselsmønster.

Teknik Opel Grandland X Hybrid Ultimate:
Motor: 4 cyl. benzin-turbo.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse benzin: 180 hk v. 5.500 omdr.
Ydelse elmotor: 108 hk.
Systemydelse: 225 hk.
Moment: 300 Nm v. 1.650 omdr.
Rækkevidde el: 62 km (WLTP).
Batteri: 13,2 kWh. Litium-ion.
Forbrug WLTP gennemsnit: 71,4 km/l.
CO2 udledning: 32 g/km.
Energiforbrug: 155 Wh/km.
Gearkasse: 8 trins dobbeltkobling.
Topfart: 225 km/t.
Træk: Forhjulstræk.
Acc. 0-100 km/t: 8,7 sek.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Frihøjde: 20 cm.
Varerum: 1.528 liter.
Læssehøjde indv./udv.: 790/78 mm.
Køreklar vægt: 1.875 kg.
Nyttelast: 475 kg.
Totalvægt: 2.290 kg.
Trailervægt: 1.250 kg.
Dæk: Michelin Alpin 5 205/55 R19.
Garanti fabrik: 2 år.
Pris hvide plader: ca. 325.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: 227.990 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk