Den danske bilbranche kan kun glæde sig over et stigende salg på alle områder – og og udover flere afgiftsindtægter må fra politisk hold også glæde sig over, at et fortsat stigende salg af erhvervskøretøjer i Danmark er et sikkert tegn på optimisme og øget aktivitet i dansk erhvervsliv.

Salget af varebiler i april måned er steget med 19,9 pct. i forhold til samme måned i fjor – og tager vi årets første fire måneder er stigningen på 17,6 pct. Samlet blev der i april solgt 3.193 varebiler og i årets første fire måneder 12.067 varebiler.

Med 1.000 solgte Ford Transit Custom på fire måneder – 273 enheder flere end Renault Trafic på andenpladsen – har Ford nu flere år i træk siddet solidt øverst på sejrsskamlen med 10,7 pct. markedsandel fra januar til og med april i år.

Fordeling af størrelse
De mindre varebiler under 2.500 kg totalvægt og 50 pct. afgift udgjorde med 1.237 enheder knap 39 pct. af de solgte varebiler.

De øvrige varebiler fordeler sig med 1.361 enheder i segmentet 2.501-3.490 kg totalvægt, mens 595 enheder blev leveret på kørekortets maksimale 3.500 kg. 315 varebiler svarende til knap 10 pct. blev leveret til private, hvorimod de resterende 2.878 enheder blev solgt til erhvervslivet.

Lille stigning blandt lastbiler
For lastbilerne var april på 444 enheder, hvilket er på niveau med april, som var på 449 enheder sidste år, men knap 12 pct. under marts måned. For de første fire måneder er salget dog 6,4 pct. højere end sidste år. Det samlede salg (inkl. busser) for årets første fire måneder blev på 86.049 enheder mod 78.540 enheder i 2015 og således 9,6 pct. højere.

De første fire måneder af 2016 er salget samlet 1.697 enheder, hvilket er 6,4 pct. over den tilsvarende periode i 2015. Langt hovedparten af lastbilerne, knap 90 pct., var store lastbiler med en totalvægt på over 16 tons – og heraf udgjorde sættevognstrækkere ca. 70 pct.

Spørgsmål om udbud
Salget af busser i april blev på 27 enheder, og der er år til dato solgt 135 busser mod blot 93 busser for den tilsvarende periode i 2015. Det årlige marked er typisk på 5-600 busser, og er præget af færre, men større handler og ofte som et resultat af offentlige trafikudbud.

”Vi tolker helt klart salget af vare- såvel som lastbiler, som er driftsmidler i de mange forskellige erhverv, som et meget positivt tegn på aktivitetsniveauet,” siger adm. direktør i De Danske Bilimportører, DBI, Gunni Mikkelsen.

Stadig flere personbiler
Ser man på personbilsalget, fortsætter det på et højt niveau. Personbilssalget blev med 19.865 i april 3,7 pct. over niveauet i marts måned – i alt 19.156 – og 17 pct. over april sidste år. Personbilssalget i de første fire måneder af året ligger 8,3 pct. over sidste år.

”For De Danske Bilimportører er udviklingen absolut tilfredsstillende. Salget ligger på et højt niveau – og det er godt for branchen, men ikke mindst er det et godt tegn på vækst i landet. Samtidig bidrager nye biler til en reduktion af CO2 udledningen, og nyere biler er betydelig mere sikre i trafikken og vil derfor øge trafiksikkerheden og være med til at begrænse personskader,” siger Gunni Mikkelsen.

SUV og Crossover
Tendensen med en positiv udvikling blandt de såkaldte Crossover- og SUV-biler fortsætter. Således er andelen steget fra 7, pct. i april sidste år til 11,5 pct. i år. Det er især biler fra den lille klasse (klasse B), som har bidraget til væksten – således vælger flere en lidt større bil og af den typisk noget højere og rummeligere af slagsen.  

Det samlede salg af elbiler i april blev 24- mod 145 enheder i april 2015. I de første fire måneder er der i år solgt 135- mod 711 elbiler i den tilsvarende periode sidste år.

Fra 1. januar i år er der kommet afgifter på elbiler, da man i efteråret vedtog at indfase elbiler i afgiftssystemet, hvilket naturligvis betyder at mange har handlet inden årsskiftet.

Kun få private
En del af bilerne i år kan endda være afgiftsfri, såfremt der har været indgået bindende købskontrakt inden elbilaftalen blev indgået den 8. oktober 2015.

Ser man lidt mere detaljeret på tallene, kan man opdele markedet i salg til kommuner/regioner/myndigheder, til udlejningsselskaber, til øvrige (firmaer og private)  – samt helt specifikt på premium segmentet (læs: Tesla).

De rigtig store ændringer er sket i salget af elbiler til udlejningsselskaber, hvor salget er faldet med 262 enheder i forhold til samme periode sidste år. Men disse køber typisk mange biler af få omgange, hvorfor man skal se på dette over en længere periode.

Forkert beskatning i Danmark
Virksomheder og private står for et fald på ca. 330 biler, hvoraf hovedparten stammer fra et fald i premium segmentet.

”Vi mener fortsat ikke, at den nuværende måde at beskatte biler på i Danmark er den rigtige. Der er behov for en hel nytænkning af afgifterne, så vi får en mere intelligent beskatning, der tager udgangspunkt i bilens påvirkning af miljø og trafiksikkerhed. Det kunne være en afgift baseret på bilens CO2 udledning. Det vil gøre alle de miljøvenlige biler langt mere attraktive,” siger Gunni Mikkelsen.  

Varebilsalg april 2016:
Ford Transit Custom          291
VW Transporter                197
Renault Trafic                   163
Renault Master                  151
Mercedes-Benz Sprinter     143
Mercedes-Benz Vito           132
Ford Transit Connect         116
Opel Vivaro                      114
Fiat Ducato                       111

Varebilsalg januar – april 2016:
Ford Transit Custom       1.000
Renault Trafic                   727
VW Transporter                717
Ford Transit                      576
Opel Vivaro                       499
Renault Master                  488
Mercedes-Benz Sprinter     478
Mercedes-Benz Vito           434
Fiat Ducato                       351
Ford Transit Connect         350

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk