(Kirchheim-Birkhau)

Vi har prøvet den seneste opgradering af Mercedes-Benz Sprinter programmet, men der er ikke meget forskel at spore i at køre en 5,5 tons Sprinter i forhold til den tidligere 5 tons udgave.

Det er ikke mindst opbyggere, der har ønsket den øgede nyttelast – til især special-opbygninger så som ambulancer og redningskøretøjer. Her er biler forstærkede og fyldt med grej, så man har brug fort hver eneste ekstra kilo.

Før oversteg køretøjerne så maksimalvægten, så der skulle special-godkendelse til – og det kunne blive dyrt. Med et halv tons ekstra på vægtskålen er der mere at gøre godt med.

Maksimum 3,41 tons
3,41 tons nyttelast er nu den maksimale nyttelast i en Mercedes-Benz Sprinter som chassis med lad-opbygning, som er knap et halvt tons mere end i dag. En kassevogn har også fået et halvt tons mere –  til 2,9 tons.

Den nye bilmodel ventes lanceret i Danmark efter sommerferien, men den kan formentlig godt bestilles inden længe.

Tunge biler over 3,5 tons sælger ikke det store herhjemme med vores kørekortregler – men i visse lande må man med normalt kørekort – fra før 1999 – køre med 7,5 tons, hvor vi skal have C-lastbilkørekort.

Endnu ikke godkendt
Testbanen i Tyskland, hvor vi prøvede den nye 5,5 tons bil, var ret kuperet. Da bilen ikke var blevet godkendt af myndighederne, kunne den ikke køres på landevej.

Det var to udgaver af Sprinter 516 CDI, vi prøvede – dels lad-opbygning og dels som kassevogn – med ladvognen som den tungeste. Der var ikke problemer at trække de ekstra kilo – heller ikke, når bilen skulle sætte i gang på en stejl bakke.

Generelt er det svært at spore forskellen bag rattet, men nu kan man i hvert fald køre lovligt med de ekstra kilo. Resten af bilen er nærmest uændret – som bilen er ganske let at køre. Begge biler kørte vi med 6-trins manuel gearkasse.

Bilerne nu med Euro 6
Der er ikke udviklet nyt chassis eller ny ramme – der er alene tale om, at bilen er blevet gjort stivere samt forstærkninger omkring støddæmpere og ramme med bl.a. flere svejsepunkter. Samlet har det betydet ekstra 50 kg. på egenvægten – men altså fortsat knap 500 kg mere nyttelast.

Ved arrangementet i de ”Schwäbische Alpen” nær Stuttgart var der også mulighed for at prøve de nye Euro 6 motorer, der nu er standard i hele Sprinter programmet – med brug af SCR teknologi og brug af AdBlue tilsætning.

Mindste Sprinter har fået 20 pct. flere kræfter – til nu 114 hk og 300 Nm – mens nummeret større har fået 10 pct. flere kræfter med 143 hk og 330 Nm. Den større 163 hk udgave med 163 hk og den største V6 CDI med 190 hk fortsætter uændret.

For svag til alper
Modellen med 114 hk vil sikkert være fint for de fleste i det relativt flade Danmark – men der skulle arbejdes med gearene, når man ramte bjergene – og de laveste gear blev flittigt brugt.

Med 143 hk gik det meget nemmere med den bedre trækkraft. Den trak rent fra 1.500 omdrejninger – det er fra 45 km/t i femte gear, 55 km/t i femte gear og 60 km/t i topgearet. Man kan så vælge fabrikkens 7G-Tronic Plus automatgear med traditionel momentomformer.

Har man brug for at køre med trailer, kan man køre med trailervægte op til 2,5 tons. Vogntogsvægt kan nå op til 8.75 tons til 519 CDI udgaven.

Sidevinds-assistent
Sikkerhedsmæssigt kan man få stort set alt til en Sprinter – inklusive Cross Wind Assist (sidevinds-assistent), som nu skulle kunne fås på alle udgaver.

Langt de fleste Sprinter-modeller, der sælges i Europa, kommer gennem en opbygger – og med de  nye modeller har fabrikken netop opdateret deres online-opbygger portal.

Ikke mindst til brug som redningskøretøjer/ambulancer er der fordel ved den øgede nyttelast. Før skulle der ofte en sær-godkendelse til.

Ny salgsrekord
Sprinter har salgsmæssigt overgået sig selv med 76.000 enheder i første kvartal i Europa – eller en stigning på 20 pct.

Herhjemme er den i samme periode gået frem fra 282 enheder i fjor til 335 enheder i år i 3,5 tons klassen – fortsat på en tiendeplads. Over 3,5 tons er der desuden solgt 29 Sprinter mod 15 i første kvartal i fjor. Det gør Sprinter til den bedst sælgende tunge varebil på det danske marked i år.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk