Med forventet cirka 1.300 solgte Ducato varebiler og minibusser i år er der tale om en stigning på 30 procent i forhold til samme periode sidste år.

”Det er svært at sige, om fremgangen skyldes, at Fiat Ducato blev valgt til Årets Varebil i Danmark 2014 – men prisen er en excellent reklame for bilen, siger Pierre-Martin Bos, landechef for Fiat Professional.

Med lanceringen af den nye Ducato er der tale om en bil af højere kvalitet end forgængeren – både samlekvalitet og overordnet finish. Samt en opdateret 2,3 liters motor, som er særdeles momentstærk. Altsammen spiller ind, når kunden skal vælge køretøj.

Unikke produkter
”80 procent af salget af Ducato består af unikke produkter, hvor kunden bestiller sin helt specielle udgave. Kun 20 procent er standard-udgaver. Vi kan jo levere 1.000 forskellige Ducato-opbygninger fra fabrikken i Italien,” siger Pierre-Martin Bos.

Herhjemme er Fiat Professional nummer et i branchen til at levere minibusser med handicap-lifte og – indretning. På camper-siden er de fleste udgaver forsynet med Ducato-chassis.

”Det er ofte os, som kunderne kommer til, når der er brug for specielle varebilsudgaver – for de fleste importører har ikke altid samme fokus på specialmodeller. Vi taler ofte hver dag med fabrikken, når vi har specialønsker fra kunder – men først taler vi med kunden om, hvad firmaet har brug for, så det er den rigtige bil, som vi bestiller, men i reglen klarer vi opgaven. Vi har 23 dedikerede Fiat Professional varebilssælgere,” siger Pierre-Martin Bos.

Opbygger-program
Han peger også på, at Fiat Professional har udviklet et program til opbyggere, hvor man kan hente oplysninger om alle Fiats varebiler – f.eks. om ledningsnettets placering. Det gælder både lad-firmaer og indretningsfirmaer.

Leasing er efterhånden blevet stort, men der er ofte tale om standardbiler. 55 procent af leasingbiler kommer fra det samme segment – og bilerne skal være lette at sælge bagefter.

”Leasingbiler er også lette at sælge til udlandet, men for os ser vi jo helst at en bil bliver her, og får et andet liv i Danmark – også for eftermarkedets skyld.”

Spækket med udstyr
Senest har Fiat Professional lanceret deres Tech-udgave af Ducato. En kort og lav udgave – men spækket med udstyr, og til en pris, der ligger under biler i det, som man regner med hører til bilklassen nedenunder. Den såkaldte 1-tons klasse, som udgør 55 pct. af varebilssalget.

”Det er for at give kunden, der ellers køber en mindre kassevogn, mulighed for at få en større bil med bedre komfort og større varerum – til en god pris. Den venter vi os meget af. Det handler om at komme og prøve den. Men den er lige introduceret – så resultatet ser vi om et halvt år,” siger Pierre-Martin Bos.

Han peger på, at deres partnere fra Citroën og Peugeot (Ducato-søstrene Jumper og Boxer bygges på samme fabrik i Italien) indtil nu har været mere fikseret på personbiler og gulpladeudgaver af dem, hvor Fiat går efter den professionelle bruger. Selv i Frankrig sælger Fiat flere Ducato end søstermodellerne.

Ducato er et værktøj
”For hver kunde arbejder vi på at finde den rigtige model. Specielt til Danmark har vi således skaffet Ducato busser med to skydedøre. Men i det hele taget handler det om, at vælge den rette bil, for en Ducato er et værktøj. Vores kunder er normalt ikke fikseret på prisen, men mere på god service og professionel assistance,” siger Pierre-Martin Bos.

Hen peger samtidig på, at mange kunder vælger store kassevogne som Mercedes-Benz Sprinter og VW Crafter, hvor de egentlig ikke har behov for så store biler.

”De kunne spare meget ved at vælge eksempelvis en større Ducato, som har stor nyttelast og kan klare en tre tons trailer, som er nok for langt de fleste, siger Pierre-Martin Bos.”

Gulplade-Van’s
Men Fiat-forhandlerne har også gulpladeudgaver, som er populære – bl.a. den fabriksbyggede Punto Van, som må betegnes som et godt tilbud. Måske ikke nyeste bilmodel på markedet – men man får meget varebil for pengene. Herhjemme bruger bl.a. firmaet ”Just Eat” bilerne meget. Punto er et alternativ til den mindste Fiorino, der er skræddersyet til bydistribution.

”Vi venter også, at den nye 500X og 500X Cross som Van-udgaver vil blive populære – med eller uden firehjulstræk. 20 procent af bilerne bliver formentlig Van’s. Tallet bliver endda højere for Jeep Renegade, som bygges på samme fabrik, Melfi, i Italien,” siger Pierre-Martin Bos.

Fiat Doblò sælger meget stabilt – og 20 pct. er pick up udgaven Work-Up. Helt speciel er bilen med lang akselafstand med 4,2 kubikmeter varerum og ekstra høj nyttelast – kaldet Maxi.

Ny Doblò i foråret
En ny udgave kommer i foråret 2015 – og her vil der blive tale om især bedre brændstoføkonomi – og som Ducato en forbedret kvalitet, som vi kunne se på bilen ved verdenspremieren på IAA messen i Hannover.

Året efter – 2016 – kommer så afløseren for Scudo, som produceres i samarbejde med Renault, hvor det i dag sker sammen med PSA, Peugeot-Citroën.

”Vi har behov for en bil, der er lidt større end Scudo, for i mellemklassen med 1-tons biler sælges især de lidt kraftigere udgaver,” siger Pierre-Martin Bos.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk