Februar måned kunne ikke helt leve op til januar måned, når det gælder salg af last- og varebiler herhjemme.

Men årets første to måneder byder på en samlet stigning i salget af både vare- og lastbiler. Det oplyser De Danske Bilimportører, DBI.

Det samlede salg af 764 lastbiler i januar og februar 2022 er dog 8,7 pct. højere end samme periode sidste år.

Positive forventninger

”Ovenpå en så god start på varebilsalget i årets første måned, ses et fald i antallet af nyregistrerede varebiler i februar. Overordnet set er der dog positive forventninger til salget i 2022,” siger Mads Rørvig, , adm. direktør for DBI.

Når det gælder varebilerne, er nogle bilmærker mere ramt af manglen på halvledere (chips) end andre – og der er hos de fleste lange ventelister for at få både last- og varebiler leveret.

For lastbiler kan man risikere at skulle vente et år på sin lastbil, hvis man bestiller den nu er meldingen fra flere mærker.

Satser hele butikken

Varebiler skal man måske ikke vente et år på – men ofte mange måneder. Nogle forhandlere har satset ”hele butikken” og har for længe siden bestilt varebiler i håbet om, at kunderne stod parat, når bilerne dukkede op – og det gjorde de.

El-varebiler er der generelt mangel på – sikkert med visse undtagelser – men flere forhandlere og importører har fortalt VOTY.dk, at der let kan gå et halvt år, for disse grønne biler er der efterspørgsel efter i hele Europa.

Det sker bl.a. fordi mange kommuner, offentlige myndigheder og firmaer med grøn profil ønsker, at deres leverandører skal køre i el-varebiler, hvis de vil have opgaverne.

Ombyggede el-personbiler

Derfor er flere også begyndt på at se sig om efter ombyggede el-personbiler, selv om det kun er momsen, som man sparer. Et godt eksempel er Volkswagen I.D. 4 Van.

Men totalt set er salget af el-varebiler lille i forhold til salget af varebiler med forbrændingsmotor.

Stadig få el-varebiler

F.eks. solgte Citroën ë-Jumpy som bedst sælgende elvarebil herhjemme 41 enheder i både januar og februar i år. Totalsalget af Jumpy med både el- og forbrændingsmotor nåede op på 108 enheder.

Mercedes-Benz’ elektriske e-Vito solgte i alt seks enheder i årets første to måneder – ud af 423 Vito-enheder i alt.

På listerne herunder vil de fleste nok studse over, at Ford med deres Custom fortsat er på førstepladsen – i

Januar gik bedst

Der var iøvrigt i alt 300 nyregistrerede lastbiler i februar 2022, hvilket er lavere end i februar 2021, hvor antallet af nyregistrerede lastbiler var 343. Dog er det samlede salg af lastbiler år-til-dato højere end på samme tidspunkt sidste år.

”Januar bød på høje salgstal for lastbilerne og selvom salgstallene for februar ikke har nået samme niveau, er år 2022 kommet godt fra start,” siger Mads Rørvig.

Varebilssalget i februar har budt på 2.457 nyregistreringer, hvilket er 7,1 pct. lavere end i februar 2021. Igen kommer det ovenpå en januar måned med flotte salgstal, hvilket kan forklare faldet i antallet af nyregistreringer i februar.

februar endda med 345 enheder mere end nummer to, Mercedes-Benz Sprinter. Fra 535- til 190 enheder.

Salget af varebiler i februar 2022:
Ford Transit Custom 535 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 190 –
Mercedes-Benz Vito 182 –
Ford Transit 2 tons 137 -65 .
Iveco Daily 85 –
VW Crafter 80 –
Toyota Proace 71 –
Peugeot Expert 65 –
Peugeot Partner 63 –
VW Transporter T6  58 –

Salget af varebiler i januar og februar 2022:
Ford Transit Custom 944 enheder
Mercedes-Benz Vito 423 –
Mercedes-Benz Sprinter 338 –
Ford Transit 2 tons 233 –
Toyota Proace 147 –
VW Crafter 146 –
Peugeot Expert 140 –
Iveco Daily 138 –
Peugeot Partner 124 –
Citroën Jumpy 108 –
Renault Trafic 108 –

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk