Volkswagens største model herhjemme er varebilen Crafter – men ude i Verden brander den tyske bilkoncern også lastbiler med Volkswagens logo.
Det gælder bl.a. i Sydamerika, hvor Volkswagen Caminhões e Ônibus er ét af de største truck-mærker.
Datterselskabet har netop udvidet deres lastbilsudgaver – og præsenteret sin nye serie af tunge lastbiler med den nye udgave med navnet Meteor. Et brand, der er forbeholdt det sydamerikanske marked.
Den gamle MAN TGX
Meteor er baseret på den tidligere udgave af MAN TGX, der netop er blevet afløst af MAN’s nye generation af lastbiler.
Men den forrige model fejler jo ingenting – og så har man fortsat produktionen i Brasilien.
Ved første øjekast tror man måske, at der er gået aprilsnar i den tidligere MAN TGX ved at montere et VW logo på fronten, men den er god nok – ifølge det tyske fagblad Trucker.
Ikke i Europa
Så nu er TGX-modellen også en original Volkswagen – og tilmed den største Volkswagen, som nogensinde er bygget – fortæller man hos Volkswagen Caminhões e Ônibus.
“Meteor” vil dog ikke blive rullet over europæiske veje, men er som nævnt beregnet til markeder i Sydamerika – og lastbilen vil blive produceret i Brasilien.
“Volkswagen Caminhões e Ônibus” har med Meteor dermed skabt en overbygning til den klassiske og måske lidt gammeldags udseende Constellation udgave.
Motoren bygges lokalt
Meteor drives af den sekscylindrede D26-motor fra MAN, som siden for nylig også er blevet fremstillet i Brasilien.
Motoren yder enten 460- eller 520 hk og er koblet til den automatiserede Traxon-gearkasse med enten 12- eller 16 gear fra ZF.
Interiøret er også identisk med den forrige MAN TGX model – forskellen er kun VW-logoet i rattet.
MAN-mærket er dog også repræsenteret i Sydamerika – og det ændrer sig ikke, for moderselskabet Volkswagen Group er afhængig af en sameksistens mellem de to brands og deres modeller.