Det er ikke engang to år siden den danske MG-importør introducerede den kompakte MG4 model i Danmark i to udgaver modeller Nordic og Luxery.

Det skete et år efter opstarten af MG herhjemme, hvor der siden er solgt samlet 4.500 enheder de kinesiske biler. MG hører under den store kinesiske SAIC koncern

Nu lancerer man yderligere to MG4 modeller herhjemme – MG4 XPower og MG4 Extended Range.

Rækkevidde på 520 km.

Især sidstnævnte er spændende med en WLTP rækkevidde på 520 km.  XPower udgaven når kun 385 km, men er firehjulstrukken med to motorer – med effekt på 435 hk samt et drejningsmoment på op til 600 Nm – når 520 km.

De to nye MG4 varianter lanceres begge til lige under 300.000 kroner på hvide plader. Salget er begyndt – levering ultimo oktober.

14 pct. af salget ventes at blive Nordic-udgaven – som i dag – salget af XPower ventes at udgøre fem-syv pct. og Luxery-udgaven 35 pct. – mens Long Range vil opnå 45 pct. af salget. Det beviser igen, at rækkevidde er vigtigst for de fleste.

Øget Van-interesse

Som Van spares udelukkende momsen – udover, at man skal betale for en opbygning.

P.t. er der solgt en håndfuld Van modeller, men med ekstra lang rækkevidde, vil interessen som f.eks. servicebil øges – som man også har set det med VW ID.4, som er blandt de mest solgte elektriske gulpladebiler.

Kortede opladning

Samtidig med at MG introducerer de to nye varianter, får hele MG4 familien en opdatering – som inkluderer ny frontspoiler og ny touchscreen.

For Nordic Edition betyder det nye 17-tommer alufælge, bagrudevisker, one-pedal regenereringssystem og læderrat.

Luxury varianten får yderligere 18-tommer alufælge. Og begge udgaver får en forbedret ladekurve, som lige skærer toppen af ladetiden for DC-ladning.

38 minutters opladning

“Begge nye modeller kombinerer intelligent teknologi og praktiske hatchback-funktioner, hvilket tilføjer ekstra kraft og rækkevidde for dem, der søger efter ydeevne på længere distancer,” siger Rasmus Aagaard, COO hos MG Motor Danmark.

Den nye XPower-model, der også er i stand til at accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Den klarer opladning fra 10- til 80 pct. på 38 minutter med DC (jævnstrøms opladning). Bilen kan hurtiglade med 144 kW.

Bilen er først med MG’s Dynamic Cornering Control System, en elektronisk differentialespærre og Intelligent Motor Control.

Kun for sjov

Indstilling sker i en særlig Track-Mode på skærmen – hvor man f.eks.kan vælge imellem rally-funktion eller bane-funktion.

Dette muliggør fordeling af drejningsmomentet mellem alle fire hjul, hvilket forbedrer trækkraft og stabilitet.

Funktioner, der kan virke pudsige i en familie el-bil – men det er nok mest for sjov. Den kan for resten også køre op mod 200 km/t. Og med 3,8 sekunder er den lige så kvik til 100 km/t på stopuret som en Tesla.

Stivere affjedring

Affjedringsforbedringer omfatter gen-kalibrerede fjedre og dæmpere, fastere krængningsstabilisatorer og skarpere styring. Dette øger den samlede affjedringsstivhed med op til 25 pct. – ifølge MG.

Samlet har XPower den store fordel ved firehjulstrækket at have et bedre vejgreb uden hensyn til underlag og vejrlig.

De fire MG4 modeller:

Basismodellen Nordic har en batterikapacitet på 51 kWh og rækkevidde på 350 km. Pris 230.000 kr.
Luxery har en batterikapacitet på 64 kWh og rækkevidde på 435 km. Pris 280.000 kr.
Den nye Extended Range har en batterikapacitet på 77 kWh og en rækkevidde på 520 km. Pris 300.000 kr.
XPower har en batterikapacitet på 64 kWh og en rækkevidde på 385 km. Pris 300.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk