Dansk vognmænd har det stadig ikke for godt, men trods alt bedre end i den største kriseår under finanskrisen, 2009.
Siden bunden af krisen i 2009 er DTLs medlemmers økonomiske resultat pr. beskæftiget for tredje år i træk vokset.
Det er sket fra et bundniveau på kun 17.091 kr. til 48.371 kr. i 2012. Det er dog stadig væsentligt under niveauet i 2006-2007 på 60.000 kr.
Det fremgår af DTLs konjunkturundersøgelse 2013, som offentliggøres i dag lørdag 25. maj på DTLs generalforsamling i Nyborg.
En barsk bagrund
”Det er positivt, at resultatet er ved at rette sig, men det sker på en barsk baggrund. Mange virksomheder er gået konkurs – og disse virksomheders dårlige regnskaber tæller jo ikke med mere, og der er blevet mere gods til de ”overlevende” virksomheder. Der er heller ikke tvivl om, at virksomhederne hver især har haft stor fokus på at tilpasse deres kapacitet – og det gælder både materiel og mandskab,” siger DTLs økonom Morten Pernø.”
Undersøgelsen viser, at et flertal på 51 pct. har oplevet fremgang i omsætningen fra 2011 til 2012, mens 23 pct. har oplevet tilbagegang. De øvrige 26 pct. har oplevet en uændret omsætning. Omvendt ser det ud med prisudviklingen, hvor flere, nemlig 29 pct., har oplevet prisfald end prisstigninger – 17 pct.
Positive forventninger
”Forventningerne til 2013 er moderat positive i forhold til omsætning, økonomisk resultat og kapacitetsudnyttelse, mens forventningerne til beskæftigelse og priser peger i negativ retning. Sidste år var der betydeligt større optimisme til fremtiden, og der er næppe tvivl om, at de skuffede forventninger i 2012, og den generelt meget træge økonomiske udvikling i Danmark og Europa smitter af på vognmandserhvervets forventninger til 2013,” siger Morten Pernø.
I undersøgelsen er også spurgt ind til virksomhedernes måder at finde andre og nye måder at gøre tingene på herunder med initiativer og samspil for at forny og udvikle deres forretningsidé, organisation, materiel, metoder, kundeforhold og drift.
”Det er opløftende at se, hvor stor fokus virksomhederne har på kunder og medarbejdere, og det står klart, at regler og administrative krav opleves af rigtigt mange, hele 72 pct., som en barriere for at kunne virkeliggøre andre og nye måder at gøre tingene på”, siger Morten Pernø.