Volvo er klar med elt nye udgaver af distributions- og regional-lastbilerne FL og FE – nu med Volvos egne motorer, som opfylder de kommende Euro 6 emissionskrav. Dermed siger man farvel til de tyske Deutz motorer.
De to nye fem- og ottelitersmotorer betyder bedre trækkraft og mere afslappet kørsel.
Den nye sekscylindrede D8-motor har et slagvolumen på 7,7 liter og fås i tre forskellige effektstørrelser: 320 hk/1.200 Nm, 280 hk/1.050 Nm og 250 hk/950 Nm.
Højt moment
Volvo FL fås også med den kompakte, firecylindrede D5-motor. Den har et slagvolumen på 5,1 liter og fås med en effekt på 240 hk/900 Nm og 210 hk/800 Nm.
Begge motorer yder et højt moment ved lave omdrejninger – og har god overskudskraft. Trods Euro 6 er brændstofforbruget det samme som for Volvos Euro 5-motorer.
Den tekniske løsning på at leve op til Euro 6-kravene er en kombination af SCR (Selective Catalytic Reduction) og variabel turbogeometri, et EGR-system med køling og et partikelfilter.
Flere typer gearkasser
De to nye motorer suppleres med flere typer gearkasser. Det er blandt andet muligt at få I-Shift til Volvo FE. Automatgearet kan tilpasses med en softwarepakke specifikt til distributionskørsel.
En anden nyskabelse er, at ESP (elektronisk stabilitetsprogram) nu er standardudstyr på både Volvo FE og Volvo FL
Nyt er også en 12-tonsversion af Volvo FL. Den har klassens kraftigste motor (en firecylindret D5 med 240 hk) og en optimeret I-Sync-gearkasse og en vægt på 500 kg mindre end en tilsvarende lastvogn med sekscylindret motor.
Praktisk chauffør-miljø
Chaufførerne stiger ofte ind i og ud af lastvognene mange gange på en arbejdsdag. Derfor er der fokuseret på at skabe et komfortabelt og praktisk chaufførmiljø med godt udsyn i alle retninger.
Der er nye og tydeligere instrumenter samt nye ergonomiske stole med integreret nakkestøtte og sikkerhedssele. Stolene og deres forankring til gulvet er blevet forstærket.
Den nye 12-tonsmodel er lettere og lavere, og den koster mindre end den nuværende model.
Lavere førerhus
Der er mindre hjul, der sænker førerhuset fem centimeter. Det giver bedre udsyn og gør det lettere at stige ind i og ud af førerhuset.
Kombinationen af front- og sidespejle samt muligheden for at montere ekstra vinduer i siderne, bagvæggen og dørene er også med til at give chaufføren bedre udsyn.
Design som FH og FM
For at give Volvo FE og Volvo FL familie-sammenfald med FH og FM er det klassiske jernmærke blevet flyttet op under forruden.
Familieskabet understreges også med de nydesignede forlygter og det særlige kørelys.
Lygterne er integreret i kofangeren, som er tredelt med hjørnestykker af stål. Det giver billigere reparationer, hvis lastvognen bliver skadet i fronten.