Det tyske lastbils-magasin Trucker har i sit seneste nummer kåret Volvos nye FH-lastbil som den mest brændstoføkonomiske lastbil, som man til dato har testet på tidsskriftets faste teststrækning.
FH 4×2 trækkeren med Truckers faste trailer opnåede et forbrug på 23,16 liter pr. 100 kilometer svarende til 4,26 km/l.
Det er den anerkendte tyske lastbil-journalist Wolfgang Obermaier, der har gennemført den uafhængige brændstoftest.
Kørte med 80,35 km/t i snit
Volvos nye FH opnåede resultatet med en gennemsnitshastighed på 80,35 km/t.
Volvo FH har ikke tidligere vundet på Truckers testrute. Det billede har derfor ændret sig med den nye Volvo-model i den tyske test.
Volvo Truck selv kalder deres FH-lastbil med I-Save teknik og turbocompound-motor for “Fuelracer.” Og den betegnelse tog tyskerne op i deres artikel i Trucker.
Kør i Eco-mode
Ét er, at intet testkøretøj nogensinde har klaret sig bedre på testruten. For det andet forringer den høje gennemsnitshastighed på 80,35 km/t ikke resultatet.
Det betyder tillige, at chaufføren kan aktivere lastbilens nye Eco-tilstand til hverdagskørsel.
Den nye front med et opdateret design samt den målbart forbedrede aerodynamik går heller ikke ubemærket hen under testen.
Lavt støjniveau
Støjniveauet beskrives som ekstremt lavt i Globetrotter-førerhuset.
”Man mærker nærmest ikke den ”dynamiske coasting”, når trækkeren skifter mellem at accelerere til 88 km/t, til at køre i neutral i 82 km/t for at komme tilbage til de 88 km/t,” skriver Obermaier.
I-Save har mange eco-løsninger
I-Save indeholder mange brændstofbesparende løsninger. Den vigtigste er Volvos D13TC-motor.
Volvos 13-liters turbocompound-motor blev lanceret i starten af 2019 og er virksomhedens hidtil mest brændstofbesparende motor.
Tre hovedpunkter
Hos Volvo Danmark A/S glæder produktchef Claus Jensen sig særligt over testens tre eminente beskrivelser om henholdsvis:
• Det laveste brændstofbrug målt på testrute – med høj gennemsnitsfart.
• De fremragende køreegenskaber.
• Den nye digitale instrumentering.