Volvo Trucks tilbyder i forbindelse med opdatering af førerhuset på FE-modellen nu gasdrevne motorer.

Ikke mindst det lukrative marked for renovations- og distributionskøretøjer gør det vigtigt at kunne tilbyde lastbil-førerhuse med lav indstigning, for medarbejderne er mange gange om dagen inde- og ude af førerhuset.

Volvo Trucks har gjort det lettere at operere med FE-lastbiler i byerne – men endnu mere spændende er det måske, at man nu kan bestille sin FE med gasmotor – som flere byer kræver til renovationsformål. Gasmotoren kan fås til alle Volvo FE førerhuse og chassis-kombinationer.

Øget sikkerhed

Ved renovationskørsel, distribution og anlægstransport inde i byerne giver et førerhus med lav indstigning fordele, der øger sikkerheden og produktiviteten i de mest krævende bymæssige omgivelser.

Først og fremmest forbedrer den lave køreposition det generelle udsyn.

”Det er meget udfordrende at se, hvad der foregår rundt om lastbilen og få øjenkontakt med bløde trafikanter såsom cyklister og fodgængere, imens man kører sikkert i et intenst bymiljø. Nu kan vi afhjælpe dette problem i endnu flere transportopgaver,” siger Anders Edenholm, distributionssegmentchef hos Volvo Trucks.

Færre skader på chaufføren

Dernæst giver den lave indstigning chaufføren mulighed for en mere effektiv arbejdsgang, samtidig med at den reducerer risikoen for knæ- og ankelskader.

Modellen med lav indstigning udvides nu med en variant, der er optimeret til chaufføren og en passager med mulighed for et passagersæde med luftaffjedring. Den giver det samme gode udsyn som den nuværende model og det lave førerhus betyder en tættere kontakt til lastvognens omgivelser. Desuden øger det ekstra vindue i passagerdøren udsynet endnu mere.

Den nye førerhusudgave er et supplement til det nuværende udbud af førerhuse med lav indstigning, der kan transportere op til tre passagerer og har et fladt gulv.

50 gange om dagen

Disse funktioner er et krav til nogle transportopgaver, men er ikke nødvendige i alle tilfælde, hvor lav indstigning er en fordel.

”I f.eks. bydistribution foretager chaufføren al kørsel og alle leverancer alene. Her er den lave indstigning en stor ergonomisk fordel, hvis man kravler ind og ud af førerhuset 50 gange om dagen, og det øgede udsyn forbedrer sikkerheden for bløde trafikanter,” konkluderer Anders Edenholm.

Den nye variant med den ultralave indstigning har i den nye, lave udgave derfor en motortunnel i stedet for fladt gulv. Man kan også vælge en forbedret passagerkomfort gennem sæder med luftaffjedring, som ofte er et krav for at vinde offentlige udbud.

Nu med adaptiv fartpilot

Volvo FE og tillige den lidt mindre Volvo FL kan nu også fås med adaptiv fartpilot (ACC) og justerbar fartbegrænser.

Disse funktioner er udviklet for at hjælpe chaufføren med at holde sikker afstand og en tilladt hastighed, hvilket gør disse lastvogne endnu mere velegnede til transportopgaver i byen med fokus på mennesker og miljø.

Volvo FE fås med dieselmotorer mellem 250 til 350 hk. De kan alle køre på HVO og Volvo FE CNG med 320 hk kan også køre på biodiesel. Motoren kan kombineres med alle førerhusvarianter – inklusive det nye førerhus med lav indstigning.

Volvo FE LEC fakta:
Førerhus: Førerhus med fladt gulv med plads til op til fire personer – eller et førerhus med motortunnel optimeret til chauffør og en passager.

Indgangshøjde 530 mm, 440 mm med indstigningshøjde 530 mm, 440 mm med aktiveret knælingsfunktion og 315/70R22.5 dæk. Døre med 90 graders åbningsvinkel.

Akselkonfigurationer: 4×2 eller 6×2 med hydraulisk styret løbeaksel.

Motorer: Volvo D8K Euro 6 med 250, 280, 320 eller 350 hk, eller Volvo G9K Euro 6 med 320 hk.
Gearkasse: Volvo I-Shift eller Allison fuldautomatisk gearkasse.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk