Det går lidt dårligere med salget af varebiler herhjemme – ikke fordi faldet på tre pct. fra februar i fjor vækker bekymring hos De Danske Bilimportører, DBI, men det gør i højere grad, at salget er faldet otte procent de seneste seks måneder.

Det er nemlig lidt mere end det billede, som branchen så året før, hvor der også var et fald i perioden.

Indikationerne af ordreindgangen er imidlertid fortsat positiv og derfor giver det alligevel ikke anledning til større bekymringer, da varebilsalget har været på et meget højt niveau de seneste år.

På den lave side

”Det mindre fald betyder umiddelbart ikke så meget i det samlede billede, fordi vi fra de seneste år ved, at årets første måneder har været på den lave side i forhold til det gennemsnitlige salg på året. Generelt har vi set en stor efterspørgsel på varebiler i efterhånden et godt stykke tid, så set i sammenhæng med positiv forventning for nye ordrer samt afklaringer vedrørende leasingreglerne, tror vi fortsat på et ganske pænt salg – men selvfølgelig giver tendensen anledning til at følge efterspørgslen tæt,” siger direktør hos De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.

Han peger på, at stramningerne på leasingområdet overordnet set havde til formål at øge priserne. Dét – kombineret med en række uafklarede forhold i den seneste periode – har betydet, at markedet skal tilpasse sig og finde sine ben igen.

Men det ændrer ikke ved, at Mikkelsen fortsat tror, at leasing fremover vil være en meget væsentlig anskaffelsesform og ikke mindst konkurrencedygtig, fordi leasing byder på en række fordele.

Normalt udsving

Der kom 2.446 nye varebiler ud på vejene i februar – et lille fald fra februar 2017, hvor det blev til 2.521 solgte varebiler – og et blik tilbage på sidste måneds salg, viser et fald på fem procent, hvilket også er et helt normalt udsving mellem månederne. Sidste år var der således stort set samme fald fra januar til februar.

Der er ikke nogen væsentlige udsving mellem de forskellige varebil-segmenter (vægtklasser).

For varebil-klassen op til og med 2.500 kg totalvægt, blev salget i februar på 832. Der blev solgt 1.104 i vægtklassen 2501 – 3490 kg i totalvægt, mens der blev solgt 510 i vægtklassen på 3.500kg.

Fald i lastbilsalg

I februar blev salget af lastbiler på 362 enheder – et marginalt fald på ca. 1,5 procent holdt op mod sidste års salg i februar, hvor der kun blev solgt seks lastbiler mere end i år. Her blev nemlig solgt 368 lastbiler.

Et tilbageblik på sidste måneds salg på 428 lastbiler i januar 2018, er der tale om et relativt stort fald på 18 procent, men lastbilsalget har været stigende siden 2008 – og det har været rigtig højt de seneste tre år og efterspørgslen efter transportkapacitet er meget stor.

Ingen betydning

”Vi er tilfredse med lastbilsalget og har været det i lang tid nu. Et mindre månedsudsving har ingen betydning, idet efterspørgsel efter lastbiler og behovet for transport helt generelt er rigtig stor for tiden, og det gælder ikke kun i Danmark. Derfor har vi fortsat pæne forventninger til et godt og stabilt marked,” siger Gunni Mikkelsen.

Et blik på fordelingen af lastbil-salget rykker ikke ved de tendenser, man længe har set – at de mindste lastbiler op til 15 tons totalvægt er svagt faldende og de store fra 15 tons og op er stigende. I den tunge klasse blev der således solgt 337 lastbiler ud af de i alt 362.

Salget af busser har været støt stigende de seneste fire år. For busmarkedet er den overordnede tendens afgørende, fordi markedet er præget af enkelte og større ordrer, som et resultat af større udbud af transportydelser. Aktuelt blev bussalget i februar på 45 busser, hvilket er samme niveau som i januar.

El og hybrid øger

Elektriske varebiler er så småt ved at holde sit indtog – men det høje prisniveau har ikke givet store salg med undtagelse af enkeltordrer fra bl.a. udlejnings- og leasingfirmaer.

Men i takt med, at de større byer i Europa – herhjemme især København – har ønsket at stoppe trafik med dieselbiler, vil salget alt andet lige blive øget.

På personbil-siden har balladen om beskatning af elbiler fået salget til at gå i stå, men så små er det ved at ske noget. Nissan har 300 forudbestillinger på deres nye Leaf. Heraf de 200 til private købere.

Tydelig stigning

Elbilerne solgte godt i februar, hvor det blev til 47 af slagsen. Et blik tilbage i tiden viser, at der sidste år i samme måned kun blev solgt 12.

83 elbiler blev det til i årets to første måneder, hvilket må siges at være et godt stykke over de 25, det blev til i de tilsvarende måneder sidste år.

”Der er altså kommet noget mere gang i salget af elbiler, hvilket vi også kan se ved at kigge tilbage på 2017, som helt år. Her var første halvdel sløv med kun 137 solgte elbiler, mens der i andet halvår blev solgt 561 – en indikation på, at det seneste politiske forlig om elbiler i april reelt begyndte at virke. Opsummeret er meldingen fra bilimportørerne, at kundernes interesse absolut er der,” siger Gunni Mikkelsen.

Øget rækkevidde

Det hænger måske sammen med, at Leaf – sammen med el-varebiler fra Renault og Nissan – har fået større rækkevidde. Flere el-biler på vejene kan nok få flere til at investere i elektriske varebiler

På den anden hylde af de mere miljøvenlige alternativer, har vi hybridbilerne. Dem blev der solgt 658 af. Der kom også 244 plug-in hybridbiler på vejene i februar, hvilket bringer antallet af plug-in hybrider op på 598 – alene i januar og februar – hvilket er tæt på hele sidste års salg på 621 enheder.

Bl.a. bilproducenten Ford forsker i plug-in hybrid teknik til deres bestseller Transit Custom, og det projekt tegner spændende, viser flåde-test i England.

Grønt alternativ

”Et grønt fokus og efterårets afgiftsnedsættelse har gjort hybridbilerne populære. Vi ser, at udbuddet dels er blevet større, og at bilerne nu er kommet ned i en pris, der er til at betale – det gør dem til et attraktivt og grønnere alternativ. For de danskere, der primært kører korte ture og inde i byerne, kan det sagtens betale sig at vælge en hybrid, da det er muligt at køre på el størstedelen af tiden. Og med de mange flere ladestationer, vi har set den seneste tid, er det også blevet mere tilgængeligt end tidligere. Vi glæder os derfor til at se, hvordan det udvikler sig over den næste tid,” siger direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.

Plug-in hybridbiler, ofte forkortet PHEV, er biler med en konventionel (oftest) benzinmotor kombineret med elmotor og et større batteri. Derfor vil bilerne typisk have en rækkevidde på 30-60 km på el, afhængig af model og de aktuelle trafik- og vejrforhold.


Varebilsalg februar 2018:


Ford Transit Custom 242 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 134 –
Renault Trafic 132 –
VW Transporter 110 –
Ford Transit 2 tons 95 –
Iveco Daily 93 –
Peugeot Expert 88 –
Opel Vivaro 81 –
Renault Master 80 –
Mercedes-Benz Vito 80 –

Varebilsalg januar-februar 2018:

Ford Transit Custom 481 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 237 –
Renault Trafic 232 –
VW Transporter 208 –
Mercedes-Benz Vito 197 –
Ford Transit 2 tons 188 –
Renault Master 166 –
Opel Vivaro 158 –
Renault Expert 155 –
Iveco Daily 150 –

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk