Volvo Truck har nu strammet endnu mere op omkring brændstoføkonomien i FH med I Save-teknologi.

Modellen lanceres nu i en endnu mere brændstofbesparende version, der kan reducere brændstofomkostningerne med op til ti procent.

Det udgør en forbedring på tre procentpoint i forhold til den foregående generation, der blev præsenteret i fjor.

Især fjerntransport

”At nedbringe brændstofforbruget, og dermed også CO2-emissionerne, er altafgørende for alle vognmænd, især dem med fjerntransportopgaver. Med den nye Volvo FH med I-Save giver vi vognmændene endnu bedre muligheder for at reducere deres driftsomkostninger og miljøpåvirkning”, siger Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management hos Volvo Trucks.

Den nye Volvo FH med I-Save er en del af Volvo Trucks’ nye europæiske produktprogram, som blev introduceret i foråret i år – inden Corona krisen holdt sit indtog.

Turbo Compound

I-Save indeholder mange brændstofbesparende løsninger. Den vigtigste er Volvos D13TC-motor – TC for Turbo Compound.

Den 13-liters TC-motor blev lanceret i begyndelsen af 2019 og er virksomhedens hidtil mest brændstofbesparende motor.

Med lanceringen af den første generation af Volvo FH med I-Save i 2019 viste Volvo Trucks, at denne løsning kunne skære op til syv procent af brændstofomkostningerne – diesel og AdBlue – sammenlignet med en lastbil med Volvos konventionelle 13-liters motor og uden I-Save.

Positive reaktioner

Resultatet er bekræftet af uafhængige test og af kundernes erfaringer.

”Kombinationen af lavt brændstofforbrug, lavt støjniveau og gode køreegenskaber har fået meget positive reaktioner. Mange vognmænd ser Volvo FH med I-Save som et værktøj til at reducere deres CO2-aftryk,” siger Jessica Sandström.

Med den nye generation Volvo FH med I-Save har Volvo Trucks’ produktudviklere reduceret brændstofforbruget yderligere.

Software-opdateringer

Softwareopdateringer baseret på analyser af brugerdata har gjort det muligt at forfine og optimere balancen mellem brændstofforbrug og køreegenskaber. Det har ført til en yderligere reduktion i brændstofforbruget ved kørsel i ECO-tilstand.

Ud over en opgradering af I-Save har den nye Volvo FH et mere aerodynamisk design.

For at spare endnu mere brændstof har I-See en ny funktion, der gør det muligt for lastbilen selv at registrere, hvornår det er effektivt for motoren at øge omdrejningstallet lidt – og så friløbe på selv veje, der ser flade ud for det blotte øje.

Besparelser kan være større

”Resultatet betyder, at vognmænd kan reducere deres brændstofforbrug med op til 10 procent ved at vælge den nye Volvo FH med I-Save sammenlignet med en almindelig Volvo FH med vores 13-liters motor med Euro 6 trin D. I praksis kan besparelserne være endnu større, for de fleste kunder, der køber den nye Volvo FH med I-Save, skifter fra ældre lastbiler med højere brændstofforbrug,” siger Jessica Sandström.

Den nye Volvo FH med I-Save repræsenterer ikke kun et skridt fremad med hensyn til brændstoføkonomi. Det optimerede moment i et bredt omdrejningsområde giver jævn kørsel og tilstrækkelig kraft til at holde en høj og konstant gennemsnitshastighed i selv vanskeligt terræn.

Tysk pressetest et bevis

”Vi gør det lettere og mere behageligt at køre brændstofeffektivt, selv på kuperede veje. Chauffør-miljøet i den nye Volvo FH hjælper chaufføren med at levere en optimal indsats hele dagen,” siger Jessica Sandström.

Den første pressetest – fra Tyskland – er også en bevis på forbedringen.

Se en tysk motorjournalist teste brændstofforbruget for Volvo FH med I-Save på Green Truck Awards testrute nord for München her.

Fakta om den nye Volvo FH med I-Save
• Den nye Volvo FH med I-Save kan bestilles på europæiske markeder fra september 2020
• Volvos 13-liters motor med turbo compound-teknologi (Volvo D13TC) med 460 hk (2.600 Nm) eller 500 hk (2.800 Nm)
• Kortbaseret I-See – bruger information om den planlagte rute til at udnytte lastbilens kinetiske energi
• Gearskiftesystemet I-Shift med software optimeret til fjerntransport (Eco-tilstand)
• I-Cruise med I-Roll, som justerer hastigheden for at holde brændstofforbruget nede
• Brændstofbesparende bagaksel
• Tomgangsstop
• Variabel servostyringspumpe
• Fuld spoilerpakke
*Forskellen i brændstofforbrug beregnes ved at sammenligne omkostningerne for diesel og AdBlue for I-Save: D13TC Euro 6 trin D med brændstofpakken og D13 eSCR Euro 6 trin D uden brændstofpakken.

Den faktiske brændstoføkonomi varierer afhængigt af mange faktorer – f.eks. chaufførens erfaring, brugen af fartpilot, køretøjsspecifikationerne, køretøjets last samt den faktiske topografi og de aktuelle vejrforhold.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk