Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Hollandsk el-lastbil i USA

DAF Trucks i Holland har udviklet deres elektriske udgave af LF-modellen – og den kan nu fås i USA under Peterbilt navnet.

Forklaringen er, at lastbilsmærkerne DAF og Peterbilt – sammen med Kenworth – er ejet af den amerikanske PACCAR koncern.

Så når nu de dygtige lastbils-ingeniører i Eindhoven i Holland har udviklet en elektrisk lastbil – tilpasset fremtidens behov for emissionsfri by-distribution – så bruger man jo teknikken i hele koncernen.

Peterbilt 220 EV

Men da DAF ikke markedsføres i USA, så skifter man bare navn, og låner den europæiske opbygning. Den elektriske DAF-model i USA hedder Peterbilt 220 EV – og hører til klasserne 6 og 7.

Peterbilt og Kenworth i Nordamerika er kendt for sine tunge klasse 8 lastbiler – ikke så meget for små lastbiler. Begge mærker sælger dog i forvejen DAF CF diesel med henholdsvis Peterbilt 220 og Kenworth T370 betegnelse.

EL 220 udgaven kan nu bestilles af interesserede kunder. Man konfigurerer sin el-lastbil på nettet via ”SmartSpec” og bestiller den så hos forhandleren. Leveringen skulle ske i slutningen af dette år.

320 km rækkevidde

Teknikken består af elmotor og har to batteri-pakker og en lader. Bruger man hurtigladning, kan man genoplade lastbilen på op til to timer. Rækkevidden opgives til fornemme 320 km.

Som vi kender fra DAF LF, er Peterbilt modellen lige så letkørt og har samme lille vendediameter.

Peterbilt tilbyder ud over denne DAF-kopi en lang række af større ellastbiler. Peterbilt Motors Company har hovedkontor i Denton, Texas, og har 400 salgs- og servicesteder i USA.

Den europæiske udgave

DAF LF Electric er en 19 ton 100 pct. elektrisk lastbil til emissionsfri distributionskørsel i byen.

Lastbilen er udstyret med Cummins motor-teknologi med en 195 kW/266 hk elmotor (spidseffekt: 250 kW/340 hk). Motoren drives af en batteripakke med op til 222 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 220 kilometer (i Europa), når lastbilen er fuldt lastet.

Da batteripakken er modulopbygget, kan kapaciteten skaleres til den rækkevidde, som kunderne har brug for. Til distributionskørsel i byen er rækkevidden på 220 kilometer.