Volvo Trucks lancerer nu helt nye udgaver af deres FM- og FMX serie, som bl.a. er kendt som Volvos entreprenørlastbiler.

De to modeller fik ikke nyt førerhus, da den seneste opdatering af FH-modellen kom i 2013. Men det sker nu i forbindelse med en opdatering af alle de tungeste Volvo lastbiler inklusive FH og FH 16.

Dermed kommer de designmæssigt i familie med FH-serien, som nu opdateres især på forbedret sikkerhed og komfort.

Bedre arbejdsplads

Udsyn, komfort, ergonomi, støjniveau, manøvredygtighed og sikkerhed har været fokusområder i udviklingen af de nye Volvo lastbilmodeller. Samtidig har Volvo opgraderet designet med bl.a. nye lygter.

Udover det nye førerhus har Volvo FM og Volvo FMX fået mange af de samme funktioner i instrumentdisplayet som deres større Volvo-modstykker.

De to modellers volumen er øget med op til én kubikmeter, hvilket giver bedre komfort og mere arbejdsrum. Udsynet er nu endnu bedre på grund af større ruder, en sænket dørlinje og nye spejle.

Det nye førerhus

Rattet er udstyret med en justerbar ratstamme, der gør det muligt i højere grad at justere kørestillingen til den enkelte chauffør.

Den nederste køje i det lange førerhus er placeret højere op end tidligere, hvilket giver større komfort og skaber yderligere opbevaringsplads nedenunder. Dagførerhuset har et nyt 40-liters opbevaringsrum med indvendig belysning på bagvæggen.

Komforten i førerhuset er yderligere forbedret gennem forstærket isolering, der hjælper med at holde kulde, varme og støjforstyrrelser ude, mens et sensorstyret klimaanlæg med et kulfilter sikrer en god luftkvalitet under alle forhold.

12 tommer touchscreen

Chaufførens område har nu en helt ny grænseflade til information og kommunikation, der har til formål at gøre det lettere at få et overblik over og styre de forskellige funktioner.

Displayet er digitalt med en 12 tommer skærm, der gør det nemmere for chaufføren at vælge de nødvendige oplysninger. Inden for rækkevidde af chaufføren er der et supplerende 9 tommer sidedisplay til rådighed, der leverer infotainment, navigation, transportoplysninger og kameraovervågning.

Funktionerne kan styres via knapper på rattet, via stemmestyring eller via touchscreen og displayets kontrolpanel.

Adaptivt fjernlys

Når det gælder sikkerheden i FH udgaverne, er den forbedret med funktioner som adaptivt fjernlys. Systemet forbedrer sikkerheden for alle trafikanter ved automatisk at deaktivere valgte dele af LED-fjernlyset, når lastbilen nærmer sig modkørende trafik eller et andet køretøj bagfra.

Kørslen lettes også med en forbedret Adaptiv Cruise Control (ACC) til hastigheder helt ned til 0 km/t og cruise control til kørsel ned ad bakke, der automatisk aktiverer bremserne, når der er behov for ekstra bremsekraft for at opretholde en konstant hastighed.

Standard EBS

Det elektroniske bremsesystem (EBS), som er en forudsætning for sikkerhedsfunktioner såsom kollisionsadvarsel med nødbremse og elektronisk stabilitetskontrol leveres nu som standard på den nye lastbil.

Volvo Dynamisk Styring med sikkerhedssystemerne sporassistent og stabilitetsassistent fås som ekstraudstyr. Dertil kommer skiltegenkendelse. Ekstra kan man bestille et kamera i passagersiden, der via et display giver et bedre udsyn.

Volvo vil i den nærmeste fremtid kunne fås med flere parallelle drivliner.

Motor til biogas

I Danmark fås Volvo FH og Volvo FM med den gasdrevne LNG-motor, der tilbyder brændstofeffektivitet og ydeevne på niveau med Volvos tilsvarende diesellastbiler, men med en lavere klimapåvirkning.

Gasmotoren kan køre på enten biogas, hvilket reducerer CO2 med op til 100 pct. eller naturgas, der reducerer CO2-emissionerne med op til 20 pct. sammenlignet med Volvos tilsvarende diesellastbiler.

Turbocompound

Den nye Volvo FH kan også skræddersys med en ny effektiv Turbocompound Euro 6-dieselmotor, der er inkluderet i I-Save-pakken, der giver mulighed for reduktioner af brændstofforbrug og CO2-emissioner.
Til fjerntransport kombineres den nye Volvo FH med I-Save med den nye D13TC-motor med en samlet pakke af funktioner, der kan give brændstofbesparelser på op til syv procent ifølge Volvo Trucks.

Sådan beregnes forbruget

Påstanden om forbedring af brændstofforbruget beregnes ved at sammenligne omkostningerne til diesel og AdBlue for D13TC Euro 6 Step D med brændstofpakken for fjerntransport (I-Save) med D13 eSCR Euro 6 Step D uden brændstofpakken for fjerntransport.

Den faktiske brændstoføkonomi kan variere afhængigt af mange faktorer, f.eks. chaufførens erfaring, brug af cruise control, køretøjsspecifikation, køretøjets last, faktisk topografi, køretøjsvedligeholdelse og vejrforhold.

Tiltrække chauffører

”Vi er virkelig stolte af vores store fremadrettede investering. Vores mål er at være vores kunders bedste forretningspartner ved at gøre dem endnu mere konkurrencedygtige og hjælpe dem med at tiltrække de bedste chauffører på et stadig hårdere marked,” siger Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks.

De fire tunge lastbiler – Volvo FH, FH16, FM og FMX – repræsenterer omkring to tredjedele af Volvo Trucks’ leverancer.

Mangler 20 pct. chauffører

En stigende efterspørgsel på transport lægger pres på tilgængeligheden af kvalificerede chauffører. Undersøgelser viser, at 20 pct. af alle chaufførjob i Europa er ubesatte.

For at hjælpe kunderne med at rekruttere og fastholde de bedste chauffører har Volvo Trucks fokuseret stærkt på at udvikle de nye lastbiler, så de er mere sikre, effektive og attraktive arbejdsredskaber for kvalificerede chauffører.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk