Den nye Volvo FM og Volvo FMX fås nu som udrykningskøretøjer. De er udviklet i tæt samarbejde med opbyggere og redningstjenester.

”Vi kan tilbyde et meget moderne og omfattende sortiment af tunge lastbiler på markedet for nød- og brandvæsen. De nye varianter af Volvo FM og Volvo FMX er designet til at give redningstjenesterne et verdensklasse arbejdsmiljø,” siger Lars Franck, Product Manager Special Vehicle Offering hos Volvo Trucks.

3.000 brandbiler i Europa

Det europæiske marked er på mere end 3.000 brandbiler og andre redningskøretøjer om året. Ud over at overholde nationale og internationale regler, skal køretøjerne tilpasses til at imødekomme de specifikke krav i enhver redningstjeneste.

Det inkluderer høje standarder for sikkerhed, pålidelighed og fleksibilitet.

Det nye førerhus i Volvo FM og Volvo FMX kan rumme op til ni personer. Køretøjerne er designet til at give beredskabsteamet de bedst mulige forhold for en effektiv og sikker drift i hårde miljøer.

Sikkerhedstestet

Begge lastbiler tilbyder de samme høje standarder for passiv og aktiv sikkerhed, ergonomi og komfort som de andre modelvarianter af den nye Volvo FM og Volvo FMX, der blev lanceret i 2020.

Førerhuset er grundigt sikkerhedstestet og leveres med store vinduer, en lav dørlinje, store bakspejle og mulighed for op til otte kameraer, hvilket giver godt udsyn hele vejen rundt.

Derudover giver Volvo Dynamisk Styring-systemet, der fås som ekstraudstyr, lettere manøvrering og forbedrer både ergonomi og kørselssikkerhed.

Døre med stor åbningsvinkel

Chaufførens arbejdsplads er udstyret med Volvo Trucks’ nye driver-interface, der inkluderer digitale instrumenter.

Dørene har en stor åbningsvinkel, der gør det lettere at komme ind og ud af førerhuset. Desuden nyudviklede skridsikre og belyste trin samt tydeligt markerede orange håndtag, der er ergonomisk designet.

Førerhusets interiør tilbyder masser af opbevaringsrum til hjelme, handsker og andet nødvendigt udstyr.

Kortere opbygningstid

Et vigtigt mål for udviklerne af de nye køretøjer var at opnå kortere opbygningstid for opbyggere.

I samråd med eksperter fra virksomheder, der er specialiserede i bygning af brandbiler, introducerede Volvos afdeling for specialkøretøjer forbedringer til både førerhus og chassis.

Komponenter placeres på særligt udvalgte steder for at lette opbygningsprocessen, og alt er forberedt til at forbinde de elektriske og pneumatiske systemer.

Klar til opbygning

“Vores nye mandskabskabiner giver dem hurtigere levering af køretøjer til deres kunder,” siger Lars Franck.

Bag førerhuset er chassiset klar til opbygning. Der er intet at adskille eller flytte. Brændstoftanke, lyddæmper og andre store komponenter er placeret under førerhuset.

Inde i kabinen er de elektriske kabler og de pneumatiske slanger udstyret med let tilgængelige forbindelsespunkter. Installation af sæder, bænke og sikkerhedsseler er certificeret fra fabrikken.

Fakta om Volvo FM og Volvo FMX brandbiler:
 Udviklingen er baseret på EN 1846-standarden for brandsluknings- og redningstjenestebiler.
 Kabinesikkerhed testet i henhold til ECE R29-03.
 Indvendig taghøjde på 160 cm (foran) og 161 cm (bag).
 Dørene kan åbnes i en vinkel på 79 grader (foran) og 75 grader (bag).
 Akselkonfigurationer: 4×2, 4×4.
 Motormuligheder Volvo D11 eller D13 (Euro 3-, 5- og 6).
 Kraftudtag op til 2000 Nm.