Om nøjagtigt et år vil første danske kunde få leveret Nissans nye elektriske Crossover-SUV model Ariya.

Det lovede marketingchef hos Nissan Danmark, Steffen Nederby Høj ved et pressemøde i dag i København, hvor én ud af tre eksisterende prototyper havde sin første danske premiere.

Priserne bliver attraktive – formentlig mellem 370.000- og 480.000 kroner.

Rummelig som varebil

Nederby Høj fortalte også, at den kan holde målene til at blive en ny elektrisk varebil på gule plader – og så slipper man jo for momsen.

Bilen kan man allerede bestille senere i år.

Nissan i Japan viste den nye Ariya som show-car ved Tokyo Motor Show i efteråret 2018 og som første prototype på samme messe et år senere.

Crossover, SUV og coupé

Den endelige prototype løftede fabrikken sløret for på et virtuelt show i koncernens nye kundecenter i Yokohama – og nu endelig er bilen klar til at vise frem i Europa. Og nu venstrestyret.

Det ganske elegante design viser både en stor Crossover/SUV, men også i en coupéstil. Forlygterne består af tre LED-elementer – eller kunne man ikke have fået så smalle lygtebånd.

Der er også en lang LED-signatur lysstribe.

Lang ladekurve via batterikøling

Meget interessant er det, at man har gjort meget ud af kølingen af batterierne. Det betyder en lang ladekurve, som er med til at BMS batteristyringssystemet ikke sætter ladetiden ned.

I hvert fald vil de størrelser batterier på henholdsvis 63- og 87 kWh give en rækkevidde på henholdsvis 340- og 500 kilometer efter WLTP metoden.

4×4 med to el-motorer

Med det lille batteri er der forhjulstræk, og med det store batteri følger firehjulstrækket e-4orce – hvor der så ekstra også er en ekstra elmotor ved bagakslen.

Det vil dog stjæle 50 liter af bagagekapaciteten.

Bilen skulle have gode køreegenskaber – dels grundet en 50:50 vægtfordeling og dels på grund af en tyngdepunkt, der er lavere end på dagens elektriske Leaf model.

God pladsudnyttelse

Bilen, der skal bygges i Japan fra begyndelsen, er på størrelse med Nissans populære Crossover-SUV Qashqai, men i kabinen er der lige så meget plads som i en X-Trail SUV.

Blandt andet er gulvet helt fladt, så det er nemt at bevæge sig på tværs i kabinen. Der er også flytbar midterkonsol.

Første med ny platform

Bilen er det første med elbils-platformen CMF-EV, hvor den kommende Qashqai model har sin helt egen platform – fordi der skal være plads til nutidens fossile motorer. Den kan vi fortælle mere om i næste måned.

Teknologien i Ariya er udviklet i samarbejde med de øvrige deltagere i Alliancesamarbejdet – det vil i første række sige Renault og Mitsubishi.

Men faktisk er russiske Lada også medlem i samarbejdet.

Godt for fremtidens el-varebiler

Den nye teknologi lover godt for alliancens indsats på varebiler – hvor modellen e-NV200 i dag byder på den længste rækkevidde med et par hundrede kilometer.

Men Ariya har med sin formgivning som nævnt også mulighed for at kunne bruges som distributionskøretøj – da udbuddet af el-varebiler endnu er begrænset. Verdens byer vil have emissionsfri transport – og bystyrer vil vælge samarbejdspartnere, der kan præstere grøn transport.

At bilen også kan tilbyde en trailervægt på op til 1.500 kg. er et ekstra plus.

Flere køreindstillinger

Med tre køreindstillinger – standard, sport og ECO (e-4ORCE har endvidere Snow mode) – har føreren mulighed for at tilpasse sin kørestil til omgivelserne.

Ariya er også udstyret med e-Pedal, som gør det muligt for føreren at accellere og bremse bilen kun ved hjælp af speederen.

Herudover indeholder den Intelligent Around View Monitor, Intelligent Forward Collision Warning, Intelligent Emergency Braking og nødbremse bag samt ProPILOT (adaptiv fartpilot) og ProPILOT park i forbindelse med parkering.

Kan næsten køre selv

ProPilot systemet er opdateret til 1,5 fra 1,0 – og det betyder, at bilen næsten kan køre selv – f.eks. vognbaneskift og afkørsel fra motorvejen – men sikkerheden kræver fortsat, at man skal have fuld opmærksomhed som chauffør.

Det sikrer et kamera, som også kontrollerer chaufførens træthed – og så må man heller ikke slippe rattet.

Flere valgmuligheder

Bilen fås som nævnt i flere udgaver med for- eller firehjulstræk. Motorvalget er 218- eller 242 hk med forhjulstræk – og med 279-, 306- eller 394 hk med firehjulstræk. 4×4 modeller har som nævnt hele to el-motorer.

Bilen kan lages hjemme Wallbox på 22 kW eller med hurtigladning op til 130 kW. Eller 300 kilometer ekstra kilometer på 30 minutter.

I Europa anvendes CCS opladningssystemet. ARIYA benytter COMBO ladestandard i Europa til hurtigladning. Batteriet er væske-kølet, så temperaturen kan optimeres i forbindelse med ladning.

5,1 sekunder til 100 km/t

Topfarten er 160- eller 200 km/t – acceleration ned til 5,1 sekund til 100 km/t – og rækkevidde som nævnt 340- eller 500 km (WLTP). Drejningsmomentet er op mod 600 Nm.

Bilen har digital instrumentering med 12,3 tommer touchscreen og en 12.3” midter-skærm ved siden af hinanden.

Førstnævnte skærm indeholder samme information som skærmen i midterpanelet. Ved at sige ”hello Nissan” eller ”hey Nissan” kan føreren udføre sine ønsker via stemmestyring. Et princip, som Mercedes-Benz allerede har indført i sine biler.

Også rigtige kontakter

Instrumenteringens kontakter er kun belyste, når bilen er tændt – men de vigtigste funktioner styres med klassiske kontakter – for sikkerhedens skyld.

Der er desuden head-up display – ligesom kamerastyret rear-view bakspejl er standard (det er det også på den nye 2021 Leaf-model i Tekna trim).

Men der er fortsat traditionelle sidespejle og ikke på kamerabasis som f.eks. på Honda-e og Audi e-Tron – samt den nye Mercedes-Benz Actros lastbil.

Tjek bilen på afstand

Bilens touchscreens indeholder information om batteriet, rækkevidde og navigation. Opdatering af bilens software sker trådløst over skyen.

Man kan tjekke status på batteriet på bilen på afstand – f.eks. i hjemmet. Og en intelligent ruteplanlægger sender en påmindelse, når det er tid at tage afsted.

Der er også fjernstyring af klimakontrollen og dørlåsen – og i nøglen er der hukommelse på indstilling af førersædet, ratpositionen og centerkonsollen i forhold til gemte førerprofiler.

Også bruges til brint – men..

Steffen Nederby Høj mente godt, at den nye elbils platform kunne bruges til en brintbil, men han tror mere, at brint vil blive til tungtransporter med lastbiler – for el-bilsudviklingen med lang rækkevidde og hurtig opladning går så hurtigt, at det vil være det bedste alternativ.

Der går måske nogle år, før vi er i mål – for udviklingen er gået meget hurtigt. En pick-up, der skal køre med en 3,5 tons tung trailer, er p.t. ikke foreneligt med el. Her er løsningen fortsat diesel.

Men ellers er der ikke langt til, at en elbil kan køre 130 km/t kan nå ud på 800 kilometers rækkevidde, så vi kan nå ned gennem det meste af Tyskland, før vi skal oplade igen.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk