En ny overlegen sejr fejrede Volkswagens nye ID.Buzz Cargo i onsdags på Sjællandsringen ved Roskilde. Her løb den tyske el-varebil med sejren om Årets Varebil 2023.

64 point gav de ni jurymedlemmer fra ”Danske Motorjournalister” de allerede ikoniske varebil – mens den elektriske Ford E-Transit 2-tons fik 45 point på andenpladsen.

Toyota Proace City Electric og den direkte konkurrent – elektriske Nissan Townstar -kom ind på en tredje- og fjerdeplads med henholdsvis 41- og 40 point.

Søstermodeller

Proace City Electric er søstemodel til elbilerne Peugeot e-Partner, Citroën ë-Berlingo og Opel Combo-e, som deltog i kåringen for året 2022.

Townstar, der kun kan fås elektrisk herhjemme, er søstermodel til Renault Kangoo Electric og Mercedes-Benz Citan.

Kangoo deltog som dieseludgave i 2022-kåringen – og løb i øvrigt med sejren. Det var inden eludgaven  var klar. Så det er første gang, at vi ser en eludgave af trillingerne i den danske kåring. Citan Electric dukker først op senere i år.

El-udgave nåede det ikke

På femte pladsen i årets dyst kom Iveco Daily med 35 point.

Her nåede eludgaven som håbet ikke med  ved årets kåring. Iveco Danmark stillede med en 210 hk dieseludgave, som ikke er ny.

Nyt var derimod bilens luftaffjedring, som dog er ekstraudstyr.

Trak det korte strå

Egentlig stillede seks biler op i årets kåring i Roskilde – men reglerne siger, at kun fem biler kan nomineres.
Derfor måtte juryen stemme om, hvilke fem biler, der skulle i finalen – og her trak Kia Niro Electric det korteste strå.

Grundet CO2-regler fra Kia Europas side er det kun eludgaven af Niro, man tillader ombygget som Van – og vi har faktisk kun lovord overfor den smidige og velkørende Niro, som er perfekt som Last Mile kurérbil.

Faktisk er der ikke ret mange små elbiler på markedet.

Fejres i Herning

Selve beviset på sejren blev overrakt til direktør for Volkswagen Erhvervsbiler Danmark, Ib Jakobsen, her til formiddag af journalist Steen Bachmann – bestyrelsesmedlem i Danske Motorjournalister – og journalist på Dagbladet Børsen og Bilmagasinet.

Det skete i forbindelse med Transport 2023 messen i Herning, der åbnede i går og varer til lørdag aften. På messen vil man kunne se de fem nominerede biler udstillet.

Min favorit

Undertegnede er også med i juryen og havde også ID.Buzz Cargo som min favorit – med E-Transit på andenpladsen.

Mine 25 point blev fordelt med 10 point til ID.Buzz Cargo, seks point til E-Transit, fire point til Townstar, tre point til  Proace City Electric og to point til Daily.

Dermed valgte jeg samme rækkefølge som ved den internationale Van of the Year kåring, hvor jeg også er i juryen. 2023 overækkelsen foregik på IAA messen i Hannover i fjor.

Derfor ID.Buzz Cargo

Jeg valgte ID.Buzz Cargo af flere grunde. Designet er uniqt – det lægger sig op ad det navnkundige ”Rugbrød” fra 1950. Bilen vækker begejstring overalt, hvor den kommer frem – og får smilene frem hos de fleste.

Men bilen kører også godt. Den vender på en tallerken, har relativt lang rækkevidde på (ifølge WLTP målingen) 414 km – og må desuden trække et tons på krogen.

 Årets Bil i Danmark

I øvrigt blev personbilsudgaven – ID.Buzz – kåret til Årets Bil i Danmark 2023 – også af Danske Motorjournalister.

Det skete sidste år efter kåringsarbejde på og omkring Jyllandsringen og senere fejring på Haaning Collection bilmuseet i Bagsværd.