Hvor mange lastbilsimportører melder helt udsolgt af nye lastbiler måske et år frem i tiden, så lover importøren af Ford lastbiler – HEJ gruppen – at de med biler på lager kan levere hurtigt. I hvert fald indenfor otte- til 12 uger.

Det sagde Jesper Tuborg Nielsen, landechef for Ford Truck Denmark (FTD A/S), der fejrede dansk premiere på Transport 2023 i Herning i den forgangne uge.

De første tre Ford F-Max lastbiler er dog allerede leveret til den første danske kunde, Søholt Transport i Silkeborg, i februar – og CEO Jesper Frandsen er meget tilfreds med de nye køretøjer, fortæller Jesper Tuborg Nielsen.

Joint venture samarbejde

Ford producerer deres lastbiler i et joint venture samarbejde med Koc-gruppen i Tyrkiet. De ejer ligeligt 41 pct. af selskabet Ford Otosan, som i mange år har produceret de fleste af Fords Transit varebiler. De resterende 18 pct. af aktierne er på private hænder.

Det fortalte Bahadir Koc, ansvarlig for Benelux og Skandinavien hos Ford Trucks, ved første pressemøde i Herning.

Ford var tidligere et stort lastbilmærke – kendt for europæisk produktion af Ford Transcontinental og Ford Cargo, men Ford Trucks trak sig fra Europa i 80’erne – og er først nu tilbage.

På 48 eksportmarkeder

Ford Trucks er repræsenteret i otte vesteuropæiske lande – og kort efter Danmark vil Holland, Schweiz, Norge og Sverige følge efter.

I maj flyver han til Stockholm for at mødes med en mulig samarbejdspartner.

Koc-gruppen har bygget lastbiler i 60 år – og Ford Otosan er med Danmark repræsenteret i 48 lande i verden.

Lastbilmærke nummer fire

HEJ-gruppen, der går tilbage til 1958 – og også kendt som H. E. Jørgensen – har forhandling af både DAF og MAN – samt er serviceoperatør for Scania.

Gruppen har forhandlet kontrakten med Ford Otosan i tre år. CEO i HEJ-gruppen er Allan Thalmar Andersen.

Hovedsæde og salgskontor for FTD A/S bliver i Ringsted – og der er to partnere med service og showroom allerede – TBC i Kolding og Lastvognscenter Syd i Vojens.

Fem pct. markedsandel

Flere følger efter – suppleret med rullende værksteder. Målet er at få etableret tre servicesteder i Jylland og på Sjælland.

Det fortalte Jesper Tuborg Nielsen, som har 20 års erfaring i dansk bilbranche – bl.a. hos Mercedes-Benz og K. W Bruun.

”Der kan etableres både leje- og leasing-kontrakter – men også kontant salg. Prisstrategien er den samme i hele Europa. Målsætningen er en fem pct. markedsandel i Danmark,” siger Jesper Tuborg Nielsen.

10 pct. andel i Rumænien

Ford Trucks bygger flere typer af biler, hvor F-Max er modellen, som sælges i det vestlige Europa.

Ford står i øvrigt selv bag motorudvikling samt produktion af drivline.

Østeuropæiske lande har solgt en bredere palette af Fords lastbiler i en årrække – med høj markedsandel i flere lande – f.eks. 10 pct. i Rumænien, fem pct. i Belgien og fire pct. i Spanien. I Portugal indtager Ford en tredjeplads på salgslisterne.

Alle 4×2 og 500 hk

Alle udgaver af F-Max leveres i 4×2 konfiguration med 500 hk. Senere vil F-Max blive lanceret i en 6×2-udgave – der er dog ingen tidshorisont endnu.

Som 4×2 trækker ventes en del af de biler, der sælges i Danmark, indregistreret på udenlandske plader – som det er kutyme i transportbranchen.

El-udgave af F-Max i 2025

I fjor viste Ford Otosan en elektrisk udgave af F-Max på IAA transportmessen i Hannober – og den er på markedet herhjemme i 2025 – med 392 kWh. Rækkevidden opgives til 300 km – og med DC lynopladning tager en fuld opladning 75 minutter.

I 2030 forventes halvdelen af Fords lastbiler at være elektriske – men planen er, at der bliver også produktion af brint-køretøjer.

Ford F-Max blev for øvrigt kåret til Truck of the Year for 2019.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk