Der blæser nye vinde fra franske Citroën, som er ved at vende tilbage til fordums unikke designkultur.

Citroën har allerede fået godt gang i salget af den nye C3 Sportsvan – og VOTY.dk har prøvet den bedst sælgende 75 hk HDI udgave.

Testbilen havde også to-farvet karosseri til ekstra 2.860 kr. plus moms.

Stigende Van-salg

Vi har prøvet den nye C3 Sportsvan, som har arvet designet fra den større C4 Cactus, som i et par år var den mest solgte varebil fra Citroën. Nu følger så C3 Sportsvan, som i de første fem måneder har solgt i 55 enheder på gule nummerplader mod 39 i 2016.

Både i år og i fjor har det primært været forgængeren, der er blevet solgt. Målet er 20 Van om måneden. Bilen ombygges fortsat af firmaet Autologik i Ringsted og Vamdrup.

Bilen er fortsat ganske populær som kommuners hjemmepleje-bil, som regner sig for op mod halvdelen af salget – men med det lokkende design er kundegruppen blevet større. En del private pendlere har også valgt bilen.

Van mest som diesel

P.t. er der firmaer, der tegner sig for cirka 20 pct. Her er det først og fremmest den gode service på værkstedet, der er vigtig – så firmaer kan komme til med det samme.

Det er første og fremmest den 1,6 liters 75 hk HDI dieseludgave, der sælges som Van. De officielle forbrugstal siger 31,3 km/l, men det klarer man ikke, hvis det mest i byområder, som man bevæger sig i. Den gode økonomi skyldes bl.a. stop/start system. Testbilen havde også nøglefri start (ekstra 3.484 kr. plus moms.)

Vi har prøvet bilen med topudstyret Challenge til 89.900 kr. plus moms inklusive opbygning til Van, hvortil kom de særlige ”Airbumps” beskyttelsesplader på siderne.  Merprisen er 2.210 kr. plus moms.

Højgearet motor

Platformen kendes fra bl.a. Peugeot 208, der som Citroën C3 kommer fra PSA-koncernen.

Motoren er ganske kvik, men den er højgearet, så i byer må man holde sig i tredje gear for at holde sig under 50 km/t. Den trækker fra 1.250 omdrejninger – eller fra 40 km/t i tredje gear, 55 km/t i fjerde gear – og hele 75 km/t i højeste femte gear. Bilen har dog fartbegrænser og fartpilot.

Så den er fin til de lange stræk på landevejen og motorvejen. Lydniveauet er rimeligt under acceleration. Affjedringen er fast, men behagelig – og vejgrebet storartet. Gearskiftet er letgående og præcist.

Nødbremse kommer snart

Sikkerhedsmæssigt har bilen træthedsadvarsel, seks airbags, linjevogter og esc stabilitetssystem – men nødbremsesystem kommer først med senere i år – underligt at en koncern som PSA ikke har det med som standardudstyr fra begyndelsen, når det nu er en helt ny bil.

Varerummet er med cirka 900 liter pænt stort. Læssehøjden er 78 cm, mens den indvendige læssekant er 23 cm. Nævnes skal det store handskerum, der dog ikke kan låses.

I kabinen sidder høje personer for lodret, fordi adskillelsen ikke kan komme så langt tilbage. Ellers kan vi nævne trinløs indstilling af sæderyggen og to-vejs justerbart rat. Sæderne med varme er ellers brede og meget komfortable.

Lækkert lay-out

Den nye C3 har en moderne farvedifferentiering i kabinen, som man har det godt med. Der er endda brugt lak-detaljer flere steder. Fra C4 Cactus går de særlige stropper a la kuffertrem til at lukke døren med igen. Testbilen havde også to-farvet karosseri til ekstra 2.860 kr. plus moms.

Testbilen havde en stor central 7 tommer skærm, hvor de fleste funktioner styres – men der var ikke navigation. Vi savnede også et læderrat, der havde passet bedre til det moderne layout i kabinen. Læderrat fås i særlige Styling pakker til 4.122 kr. plus moms. Men der er selvfølgelig al moderne infotainment inklusive stik til SmartPhone.

Udstyrsmæssigt kan vi også nævne to kopholdere, to flaskeholdere i dørene, 12 volt udtag, hill-assist (bakkehjælp), aircondition, LED kørelys, klimaanlæg, el-ruder, el-sidespejle, regnsensor, tågelys og betjening af telefon fra rattet.

Testbilen havde også bakkamera og p-sensor – til ekstra til godt 7.400 kr. plus moms.

Tekniske data Citroën C3 Sportsvan:
Motor: 4 cyl. BlueHDI diesel.
Slagvolumen: 1.560 ccm.
Ydelse: 75 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 233 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 171 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,6 sek.
Forbrug EU snit: 31,3 km/l
CO2 udledning: 83 g/km.
Gear: manuel 5 trins.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr. (40 km/t i 3.-, 55 i 4.-, 75 i 5. gear).
Styretøj: Elektrisk servo.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag – ABS, esc.
Dæk: Michelin 185/65 R 15.
Affjedring: Uafhængig for/semi uafhængig bag.
Varerum: Ca. 900 liter.
Varerumsmål: 1.350 x 1.290 x 880 mm.
Skærmkasser: Bredde 990 mm.
Sidedøre: 570 x 780 mm.
Åbning bag: 1.000 x 730 mm.
Læssehøjde udv./indv.: 780 x 230 mm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.204/1.600 kg.
Nyttelast: 416 kg.
Trailervægt m. bremser: 600 kg.
Pris ekskl. moms: 89.990 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk