Det er 12 år siden, at Renault Trucks viste deres første elektriske lastbil – så når E-TECH udgaven af D-serien nu for alvor ruller ud i Danmark, er det med gennemprøvet teknologi.
Transport 2023 var med elbiler i centrum – og hos Renault Trucks viste man ud over D-serien i E-TECH udgave også den nye udgave af Master E-TECH, der nu har fået længere rækkevidde.
Som et kuriosum valgte Renault Trucks også at udstille deres e-Cargo bike, som man selv producerer til kunder med behov for Last Mile distribution i byer. Den har en rækkevidde på 80 km – og kører 15 km/t.
Renault Trafic i eludgave
På standen var der premiere på Renault Trucks’ udgave af Trafic – som senere på året også præsenteres i en elektrisk udgave.
Renault Trucks vil snart også præsentere deres tunge T- og C modeller i eludgaver. Med teknik, der er gennemprøvet – for den benyttes også i Volvos tunge lastbiler.
“Vi kommer måske nok i anden bølge i forhold til Volvo, når det handler om visse nyheder – men så er produkterne gennemprøvede. Vi oplever ikke børnesygdomme,” siger Claus Rieland, der som Commercial Manager er ansvarlig for Renault Trucks i Danmark.
Fejrer fremgang
Claus Rieland og hans team havde bygget en spændende stand i Herning – lukket inde i en sort hule.
“Men vi vil gerne fejre, at det franske bilmærke de senere år er gået frem – fra over tre pct. i 2022. Målet er 3,5 pct. i år og fire pct. næste år,” sagde Claus Rieland.
Paris Edition
På standen i Herning stod T-serien også i en særlig 480 hk turbo-compound (TC) diesel-version – også med samme teknik, som har været kendt hos Volvo i en årrække. Man kan også pege på Renault Optifleet, som er den franske udgave af Volvos Dynafleet service-system.
T-serie lastbilen i Herning var i øvrigt topudstyret og udsmykket helt specielt – efter dansk idé. Den har fået betegnelsen ”Paris Edition.”
Der er produceret 15 udgaver af bilen, som er folieret med billede af Eifeltårnet og et bykort. Samtidig er der tale om topmodel, som sælges med fuld servicekontrakt.
Større investering
Endnu er el-køretøjer dyrere at investere i end diesel, men det er til gengæld billigere at holde en elbil kørende, da der er langt færre tekniske bestanddele i bilerne. Og homologering af el-køretøjer er også billigere end diesel-køretøjer.
Man ser samtidig, at batterierne bliver lettere og lettere samt at produktionsomkostningerne falder.
“Batterierne bliver også forbedrede – og det er muligt at skifte de enkelte celler i stedet for hele batteriet. Finansieringen er samtidig fleksibel – med mulighed for både lease og leje-aftaler,” siger Claus Rieland.
Eksterne udfordringer
Miljømæssigt er det samtidig en fordel, at man nu vil udvinde litium i Frankrig – frem for i tredjelande – påpeger han.
Fabrikken har været udfordret på batteriproduktion fra Kina – ikke mindst i forbindelse med Corona, hvor Kina valgte at lukke deres havne.
Problemer har der også været med at få chips – og senest har krigen i Ukraine betydet mangel på bl.a. ledningsnet