Renault Trucks fejrer 125 års jubilæum med en ny “limited edition” kaldet T High 1894 Edition.
Lastbilen tilbydes i et begrænset antal: 125 lastbiler i Europa. Kun tre af disse biler tilbydes på det danske marked.
Med jubilæumsmodellen, der er lakeret i Berliets farver, hylder den franske producent sin historie.
Spændende grafik
Hovedparten af lastbilerne er lakeret i midnatsblå, mens dele af bilen, inklusiv køleren, er lakeret i gyldengul. Andre komponenter som for eksempel hjulnav er røde. T High 1894 er desuden dekoreret med guldfarvet horn og har lygtebom på førerhusets tag.
Der er forskellige grafiske detaljer på karrosseriet – bl.a. “Edition 1894” signatur på begge sider og bag på førerhuset. På sideskørterne har bilerne et specialdesignet logo, der skitserer Renault Trucks’ ikoniske logo – men samtidig med Berliet logoet, et lokomotiv, i midten.
Specielle Recaro sæder
Interiøret har samme farver – med instrumentpanelet og rattet i midnatsblå og indersiden af dørene i rødt og blåt Luftdysserne fra klimaanlægget er med rød finish.
Dertil kommer sorte Recaro lædersæder med en rød syning. Nakkestøtterne er broderet med “Edition 1894” signaturen i guldfarve. T High 1894 har desuden måtter med røde syninger og guldfarvede gardiner.
Jubilæumsmodellen er tillige udstyret med panorama instrumentpanel med “Edition 1894” LCD skærm og en sekundær ROADPAD+ skærm med bakkamera. T High 1894 udstyret med en 13-liters motor med 520 hk.
Berliet-historien
Berliet blev grundlagt af Marius Berliet – men dengang byggede han kun personbiler. Men i første verdenskrig manglede den franske hær lastbiler – og her leverede Marius Berliet 25.000 køretøjer. Konkurrenten Renault leverede også lastbiler.
Berliet bilen var kendt som model CBA, som blev berømt, fordi blev brugt til at levere forsyninger til fronten i Verdun. I 1915 købte Berliet en grund i Saint Priest ved Lyon for at bygge sin nye hovedfabrik – her har Renault Trucks fortsat til huse.
Overtaget af Citroën
Efter første verdenskrig fortsattes med CBA modellen – som fik dieselmotor i 1930. Året efter kom en ny diesellastbil – GD2.
Marius Berliet døde i 1949 og overlod fabrikken til sønnen Paul. Efter krigen var GLR modellen i øvrigt meget populær.
I nyere tid blev Berliet overtaget af Citroën, som var eget af Michelin, men dækproducenten valgte at fokusere på dæk – så i 1974 solgte man Citroën til Peugeot og Berliet til Renault.
Renault V.I. i 1978
I 1978 valgte Renault at slå de to selskaber Saviem og Berliet sammen – og dannede RVI, Renault Véhicules Industriels.
En let dieselmotor, som Berliet udviklede i 1977, blev annekteret af Renault Trucks i 1982 – kendt som 6.20. PR 100 busudgave fra Berliet, som kom i 1971, blev omdøbt til Renault – og fortsatte frem til 1993.
Desuden overlevede et Berliet VXB 170 4×4 personel-køretøj fra 1973 – som Renault V.I. fortsatte med at levere til den franske hær.
(Kilde: Wikipedia)