Ford har bøjet sig for sine professionelle kunder og udvider motorudbuddet i den nye Ranger med en 3-liter V6 turbodiesel. Tekniske data er dog ikke meldt ud.

Her til morgen har Ford nemlig løftet sløret for den helt nye Ranger-generation, som lander i Danmark i begyndelsen af 2023.

Den nye Ranger, som atter er udviklet i Australien, er udviklet med input fra kunder rundt om i hele verden – som bruger bilen vidt forskelligt.

Professionelle nordiske kunder

Måske mest udfordrende hos nordiske kunder, som ofte kører med fuld last på lad og i trailer. Andre steder i Verden er den ofte brugt som fritidskøretøj – eller som kombineret job- og familiekøretøj.

I hvert fald har Ford udviklet et mere alsidigt køretøj – men et kraftigere chassis og stærkere affjedring.

Ford har med den kraftige V6-maskine til Ranger atter hentet teknik fra Fords reservedelslager – hvor bl.a. kraftige halvanden tons F-Range pick-up køretøjer i USA nyder godt af kraftige motorer og drivliner.

Vidtfavnende Ranger

Jim Farley, Fords præsident og CEO, understreger, at en Ranger spænder vidt – fra ejere af små virksomheder, landmænd, familier, eventyrere og kommercielle flåder på mere end 180 markeder rundt om i verden.

I Europa er den nuværende Ranger markedsleder med 39,9 procent eller 45.539 enheder inklusive september måned. Herhjemme har den i årevis været i toppen af segmentet – skiftevis nummer ét eller to med Toyota Hilux som nærmeste konkurrent.

Antallet af konkurrenter er faldet stærkt – væk i Europa er Nissan Navara, Mercedes-Benz X-klasse og lige nu Volkswagen Amarok. Næste generation Amarok skal bygges af Ford – som søstermodel til den nye Ranger.

Hårdt udviklings-program

Udviklingsholdet hos Ford i Australien har ikke arbejdet alene, men har haft tæt samarbejde med Ford ingeniører i hele verden.

“Vores hold var fokuseret på ét mål – at gøre denne Ranger den hårdeste og mest kompetente, vi nogensinde har skabt. Ranger er udsat for de hårdeste testprogrammer, som vi nogensinde har udviklet – og vi stoppede ikke, før vi var tilfredse med, at det var ”Built Ford Tough,” siger Graham Pearson, der er produktchef for Ranger.

Design fra Fords F-serie

Designet er delvist hentet fra Ford F-serie i USA og åbenbart er Fords nye DNA for pick-up køretøjer. Bl.a. hele Matrix-LED lygtedesignet, skærme og det nye kølergitter. Linjerne fortsætter bagpå.

Interiøret er også helt nyt med blødere materialer, ændrede sæder, trådløs opladning af mobil, digital instrumentering med op til 12-tommer touchscreen inklusive SYNC4-kommunikationssystem samt navigation.

Dertil kommer Fords øvrige on-line systemer som Ford Pass app’en og Ford Connect modem – som en flådestyrings-enhed. Dertil kommer funktioner som Remote Start, Status over bilen – og styring af bilen via mobil eller tablet.

Udsyn rundt om bilen

Som det kendes fra f.eks. Land Rover er der også et nyt 360-graders kamera knyttet til skærmen for at gøre parkering lettere i byen – eller når man kører off road og gerne vi undgå at ramme træer, sten og stubbe.

Der er også udvendige lyskilder, som styres via skærmen eller Ford app’en – så man ikke kan arbejde i blinde.

Betjening via skærmen

Mange funktioner er flyttet til skærmen – og det kan selvfølgelig skabe bekymringer, for det er lettere at betjene knapper end skærme i terrænet, når man kører.

Med et knaptryk kan således chaufførerne gå til bilens dedikerede skærm for alle off-road- og drive funktioner, hvor man kan overvåge drivlinen, styrevinklen samt køretøjets hældningsvinkler.

Nye dimensioner

Den nye Ranger har fået en akselafstand, der er 50 mm længere og en sporvidde, der er 50 mm bredere. En ny frontstruktur giver plads til den store V6-motor – ligesom der er sikret nok køling til køleren under maksimale belastninger.

3-liters motoren skal sikre professionelle kunder masser af overskudskraft – det vil sige drejningsmoment, som kunder har efterspurgt.

Ford vil dog fortsat beholde de 4-cylindrede single- og bi-turbo motorer, hvor der især er fokus på brændstoføkonomi – for kunder, der ikke har behov for den ekstra trækkraft.

To 4×4-systemer

Måske den lille håndværksmester, der ikke har brug for trailer – og som kan klare sig med single cab kabine og to-hjulstræk – eller de mange entreprenører, der ønsker double cab og fire-hjulstræk.

Faktisk vil Ford byde på to 4×4 systemer. Et elektronisk shift-to-the-fly system – eller permanent 4×4 system. Der er også tænkt på bugsering i terrænet – med to kroge monteret i forreste kofanger.

Bedre adgang til ladet

For lettere at kunne komme op på ladet, har Ford indbygget et trin bag baghjulet. Et større lad sikrer også bedre plads til godset – og man kan nu få rumopdeler til ladet, så man kan transportere forskellige typer af fragt og værktøj.

Der er også plads til Euro-paller og standard finérplader. Endelig er der udviklet et nyt lastsikringssystem.

Priser ikke meldt ud

Den nye Ranger vil fortsat blive bygget på Fords fabrikker i Thailand og Sydafrika – fra næste år.

Ford har ikke meldt priser ud endnu, men den bliver formentlig konkurrencedygtig. Med prisniveau som den nuværende Ranger.