Politisk halser vi langt efter vores nabolande, når det gælder den grønne omstilling indenfor transport.

Det er man overrasket over i Volvo Trucks’ ledelse, for Danmark er ellers kendt for at støtte op omkring bedre miljø.

”Fit for 55” hedder et ordsprog eller – det står for, at vi skal handle nu for at være klar miljømæssigt i 2055. Og Volvo Truck har masser at byde på.

80 pct. lastbiler med el i 2040

”Vi er helt fremme, når det gælder udbud af el-lastbiler, og i 2022 er vi klar med el-versioner af vores tunge FH, FMX og FM lastbiler, bl.a. til entreprenørkørsel. Om ni år, i 2030, vil halvdelen af vores produktion være elektrificerede lastbiler, og 10 år efter er den måske 80 pct. ”

Det siger Roger Alm, præsident og øverste chef for Volvo Trucks, der p.t. er markedsledende herhjemme med 33 pct. markedsandel.

Vi møder ham til et eksklusivt interview hos Volvo Truck Danmark – lige efter, at han har været til møde med de danske medarbejdere.

25 pct. elektrificeret i 2025

Allerede i 2025 skal 25 pct. af salget af Volvo lastbiler være elektrificeret, peger Alm på.

Det hænger dog også sammen med at nå EU’s krav om CO2 reduktion på 15 pct. af det totale salg frem til 2025.

I omkring 2025 vil lastbiler elektrificerede med brændselsceller komme som prototyper – og de tunge FH og FM lastbiler med brint, som vil give en rækkevidde op til 1.000 kilometer, kommer i serieproduktion senest i 2030.

Mangel på subsidier

Men hvor eksempelvis el-lastbiler og diesellastbiler prismæssigt ligger på samme niveau i Tyskland – så koster en el-lastbil typisk tre-fire gange mere herhjemme på grund af manglende subsidier.

Tilskuddet for elektriske lastbiler i 2022 er lige nu på 50 mio. kr. – hvor det burde være på én til to mia. kroner.

Energieffektiviteten er endda over 80 pct. med el fra vindmøller direkte til elektriske lastbiler – derfor er køb af certifikater ikke den optimale løsning, mener man hos Volvo Trucks.

Mangler ladestandere

I befolkningen og blandt mange politikere ser man gerne at el-lastbiler overtage transportarbejdet – helst nu – men det kan ikke lade sig gøre. Dels på grund af leverance-situationen og dels på grund af pris og konkurrencesituationen.

”Der mangler også ladestandere herhjemme, så lastbilerne kan hurtiglade. De lastbiler og varebiler, der er i spil som elkøretøjer i dag, kører endnu ikke så langt på en opladning,” siger forretningsudviklingschef Joakim Nilsson, Volvo Truck Danmark.

Velegnede til nærdistribution

En tredjedel af lastbilstransporterne kører i gennemsnit 300 kilometer om dagen – og det betyder, at el-lastbiler er velegnede til bl.a. nærdistribution og renovationskørsel.

”Men batterierne udvikler sig p.t. for langsomt, for lige nu er el-lastbiler for tunge,” siger Roger Alm.

Andre alternativer

Hos Volvo spiller man ikke kun på den hest, der hedder el, men også på brint og flydende naturgas til fremtidens eksportkørsel.

Dertil kommer bio-LNG og HVO, hvor prisforskellen fra diesel kan siges at være mere overkommelig. Men f.eks. HVO og biogas er stadig billigere i vores nabolande.

Problemet er provenu

”Problemet er provenu. Herhjemme har staten 55 mia. kroner i indtægter på dieselafgifter. Prisen på diesel er relativt lav, mens man må betale mere for el i Danmark. Forskellen er for lille til at tilgodese vognmanden,” siger Joakim Nilsson.

”Manglende støtte til køb af ”grønne” lastbiler kan betyde, at danske vognmænd får endnu sværere ved at konkurrere med udenlandske vognmænd,” siger Joakim Nilsson.

Derfor er de danske vognmænd endnu tvunget til at købe klassiske lastbiler med diesel-forbrændingsmotorer.

Stadig forbrændingsmotorer

Og derfor vil Volvo-chefen også garantere, at man kan levere forbrændingsmotorer mange år endnu.

”Men ikke forbrændingsmotorer, der nødvendigvis kører på diesel – men fossilfrie motorer, der kører på f.eks. flydende LNG-gas. For el-lastbiler løser ikke alle opgaver. Elektrificerede lastbiler kommer ikke lige hurtigt på alle markeder i verden – derfor vil vi også optimere dieselmotorer i mange år frem,” siger Roger Alm.

90 pct. med el i 2050

I 2050 vil andelen af elektrificerede Volvo lastbiler formentlig nå op på 90 pct. – resten vil være eksempelvis HVO og biogas. Allerede nu kan man skifte fra diesel til HVO på en lastbil – uden ændringer.

Volvo har lige indgået aftale om at bygge lastbiler i Kina – som først bliver med dieselmotorer, men på sigt med el. For Kina er jo et elbils-land.

El-lastbiler er lige nu en dårlig businesscase for kunden – ikke mindst i Danmark – modsat elektrificerede busser.

Brintlastbiler er god løsning

”Derfor er vi i Volvo Trucks gået sammen med Daimler Trucks – verdens to største producenter af tunge lastbiler – for at udvikle fremtidens brintteknologi til i første række lastbiler. Og lastbilerne skal være klar i dette århundrede,” siger Roger Alm.

Brændselscellerne i brintlastbilen leverer energi til batterierne. og dermed lader dem op, når der er brug for det.

Lige nu er der en masse udfordringer i forbindelse med COVID-19 – f.eks. mangel på halvledere (chips og komponenter). Det gælder også bilbranchen generelt – og for en masser andre brancher.

Ned med CO2 udslippet

For kloden handler det om at få CO2 udslippet ned – så det er ikke nok, at alene Volvo Truck arbejder på problemet – det skal bl.a. underleverandører til Volvo – og Volvos kunder – også gøre.

”Vores fabrikker skal lfølge med udviklingen – og være CO2 neutrale – ligesom vi på det punkt skal også have styr på vores underleverandører. Vores arbejde med el-lastbiler vil snart have store fordele – især miljømæssigt og arbejdsmiljømæssigt, for chaufføren er jo ikke så træt efter en arbejdsdag i en el-lastbil i forhold til kørsel med diesellastbil,” siger Roger Alm.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk