(LYON)

Solutrans transportmessen i Lyon var i væsentlig grad en messe for den franske transportbranche – for det er fortsat svært at kommunikere med selv ikke-franske udstillere. Men det skortede ikke på nyheder.

For første gang så vi med egne øjne Fords nye elektriske 2-tons e-Transit, som er på markedet sidst i 2022 – med 269 hk og et moment på 430 Nm.

317 km rækkevidde

Batteriet er på 67 kWh – og rækkevidden i snit på 317 km (WLTP) – i ECO mode endda 10 pct. længere.

Opladning sker fra 0- til 100 pct. på otte timer (over night) via et on-board batteri på 11,3 kW. Fra 15- til 80 pct. på kun 34 minutter via en hurtiglader på max. 115 kW.

Højere gulv

Varerummet er mellem 9,5- og 15,1 kubikmeter – lidt mindre end i dieseludgaven på grund af batterierne under gulvet. Så der er et højt trin op fra gaden til varerummet.

Nyttelasten skulle være 1.616 kg i kassevognen og op til 1.967 kg. som chassis med opbygning. Men det er franske oplysninger.

Ny Connect

Ford viste også deres nye Connect i busudgave, da Van-udgaven endnu ikke er offentliggjort. Bilen bygges som led i Ford-Volkswagen samarbejdet af Volkswagen på deres fabrik i Polen – sammen med søstermodellen VW Caddy.

Bagfra ligner den umiskendeligt Caddy, men fortil er det lykkedes Ford at få deres egen DNA fremhævet. Interiøret er tæt på Caddy – især instrumenteringen med lyskontakt og touchscreen.

Sæderne er også fra Volkswagen – i bilen på messen endda særlige ergonomiske udgaver. Sædet er dog længere fra døren end i den nuværende Connect – så man rammer uvilkårligt benene mod vangen, når man stiger ind og ud. Den nye Connect virker også lavere end forgængeren.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk