Volvo Trucks intelligente og automatiserede I Shift gearskiftesystem er nu blevet 30 procent hurtigere end tidligere.
Den hurtigere reaktion giver større smidighed og forbedrede køreegenskaber ved kørsel med både dieselmotorer og batteri-elektriske drivliner.
Forbedringen af køreegenskaberne, som gælder for drivliner, opnås ved hjælp af et opdateret og forbedret samspil mellem motoren og I-Shift-gearkassen.
Blødere gearskift
Forbedringen omfatter bl.a. hurtigere aktivering af koblingen. Det resulterer i en kortere afbrydelse af drejningsmomentet end tidligere.
Samtidig gør det gearskiftet blødere, som igen giver en mere harmonisk køreoplevelse.
Hurtigere gearskift gør det muligt at optimere gearvalget endnu mere effektivt.
Positiv forskel
Jo flere gearskift, der kræves på grund af belastning, terræn og vejens forløb, jo mere vil forbedringerne blive værdsat af chaufføren, er meldingen fra den svenske producent.
”Med op til 30 procent hurtigere gearskifte vil chauffører opleve en meget positiv forskel,” siger Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager på Volvo Trucks.
Tre forbedringer
De hurtigere gearskift opnås takket være tre vigtige forbedringer.
For det første leverer opdaterede sensorer nu endnu mere nøjagtige data til gearkassens styreenhed. Denne er desuden opdateret med ny software og en hurtigere og kraftigere mikroprocessor.
For det andet gør en ekstra skive i gearkassebremsen, at den reagerer hurtigere op til et gearskift, så skiftet kan udføres tidligere.
For det tredje er mængden af nødvendig trykluft til at udføre gearskiftene også reduceret ved f.eks. skiftegafler, kobling og gearkassebremse.
Til lastbiler i 2001
Da I-Shift blev introduceret i 2001, var det den første automatiserede gearkasse, der var udviklet specifikt til tunge lastbiler.
Den har evnen til at samarbejde med hele drivlinen, da transmissionssystemet er skræddersyet til motoren og køretøjets øvrige komponenter allerede i udviklingsfasen.
Det er med til at give et lavere brændstofforbrug – og derved reduceret miljøbelastning – lige som det fremmer sikkerheden. Vi skal også nævne reduceret støjniveau, færre vibrationer og mindre fysisk belastning på chaufføren.
Forbedret komfort
Med introduktionen af de mange forbedringer og nye varianter gennem årene har I-Shift haft en evne til at følge med tiden.
”Det betyder ikke kun at levere høj ydeevne og lavt brændstofforbrug – men også at levere gode køreegenskaber og komfort til gavn for chaufførerne,” siger Pär Bergstrand.
I dag er alle tunge Volvo-lastbiler konstrueret med I-Shift som standard. Siden introduktionen er mere end en million lastbiler blevet leveret med denne Volvos-teknologi.