De senere år har den koreanske bilkoncern Hyundai-Korea ligget helt fremme, når det gælder avanceret design – med knivskarpe linjer.

Seneste bil fra Kia er Sportage, som har været topsælger for mærket i Europa i mange år – og som herhjemme har været storsælger som Van til erhvervslivet. Mest som diesel – men med vores afgiftssystem er det blevet plug-in udgaverne, der sælger bedst i dag.

På gule plader til jobbet vil vi dog fortsat pege på dieseludgaven, som bl.a. må trække 1.950 kg – mod 1.350 kg i plug-in udgaven.

Mild Hybrid er let

En mellemting er 1,6 liters benzinudgaven med Mild Hybrid teknik, hvor man jo slipper for kabler og ladestandere. Det er den Kia Sportage , som vi har prøvet.

Der er tale om en helt ny bilmodel med en ny koncern DNA, som vi også findes i elbilen Kia EV6 (Car of the Year i Europa 2022).

Sportage har en ny fælles koncern-platform, som den p.t. deler med Hyundai Tuscon. Begge biler bygges i øvrigt i Slovakiet.

1.650 kg. trailervægt

Den prøvede Mild Hybrid benzin-udgave af Sportage må trække 1.650 kg. – og har et varerum på cirka 1.800 liter.

Her kan vi også nævne, at bagklappen betjenes elektrisk – samt at der er god aflæggeplads under gulvet. Læssehøjden er 740 mm.

Der er også en stor midterboks samt et handskerum – dog uden lås.

Skal tænke, før den skifter

Det er en velkørende bil med fin komfort – og bl.a. 7-trins dobbeltkoblings-gearkasse, som skifter ganske blødt.

Kun oplevede vi, at systemet skulle tænke længe, når man skulle skifte mellem gearindstillingerne. Det sker via en drejeknap i midterkonsollen.

Det sker også, når man skal af sted i eco-mode. Det virker lidt hakkende, men så må man vælge normal eller endnu bedre sport-mode, hvor der er bedre appel.

Med fire cylindre

Men generelt er bilen rimelig kvik i det daglige med 9,6 sekunder til 100 km/t. Der er også skifteplader bag rattet, hvis man skifter gear manuelt.

Det er rart med de fire cylindre, der sikrer en rolig motorgang.

Fin komfort

Med elektrisk indstilleligt sæde finder man let en god kørestilling. Man sidder godt i sæderne, som byder på fin støtte. Også lændestøtte indstilles elektrisk.

Affjedringen er ret fast, og selv om det er en lidt høj SUV/Crossover model har den tilfredsstillende køreegenskaber. SUV-biler er jo samtidig komfortable – fordi der er så let ind- og udstigning.

12,3 tommer touchscreen

Infotainment styres via bilens 12,3 tommer touchscreen, men Ikke alt indstilles her – der er (heldigvis) flere almindelige knapper til betjening. Bl.a. varme til rat og sæder.

Man er også i en sikker bil med adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, linjevogter, bird view kamera, trailer assistent og blindvinkelalarm.

Vi skal også nævne så som LED lygter, fjernlysassistent, regnsensor, nøglefri start, elektrisk parkeringsbremse, læderrat og stof-sæder med varme, bakkamera, navigation, skiltegenkendelse og syv airbags.

7 års garanti

Bilen havde også 18 tommer aluminiumsfælge og aluminium-tagræling. Samt indklappelige sidespejle.

Der var både 12 volts stik og usb stik i kabinen – både a- og c typen – og lækker kvalitet generelt med brug af pianolok på instrumentbrættet.

Og så er der jo syv års fabriksgaranti (eller 150.000 km.)

Under 300.000 kr. som Van

Udstyret, som vi nævner, finder vi i topmodellen, som vi har testet. Den hedder Upgrade og koster som Van eksklusive moms 292.362 kroner plus moms.

Billigste benzinudgave koster i øvrigt 225.000 kr. Dieselprisen ligger cirka 20.000 kroner over benzinudgaven.

Fakta Kia Sportage 1,6 T-GDI Mild Hybrid DCT Upgrade:
Motor: 4 cyl. Mild Hybrid benzin.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 150 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.599-4.000 omdr.
Træk: Forhjulstræk.
Gear: 7 trins aut. Dobbeltkobling.
Brændstofforbrug WLTP snit: 15,1 km/l.
CO2 udslip: 150 g/km.
Topfart: 189 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,6 sek.
Køreklar vægt: 1.580 kg.
Totalvægt: 2.145 kg.
Trailervægt: 1.650 kg.
Varerum: Ca. 1.800 liter.
Dæk: Continental Eco Contact 6 235/55 R 18.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km.
Pris Sportage Udgrade hvide plader: 459.900 kr.
Sportage hvide plader fra: 334.900 kr.
Sportage gule plader ekskl. moms fra: 225.000 kr.
Testbil gule plader ekskl. moms: 292.362 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk