325 kilometer. Så langt nåede en elektrisk bybus fra den kinesiske bilproducent BYD forleden at køre på en enkelt opladning – endda i København.
Trafikselskabet Movia støttede op omkring elbus projektet, der blev gennemført af bus-operatørerne City-Trafik og Arriva. Og det har nærmest været holdt hemmeligt siden rekorden kom i hus.
Den 12 meter lange gule bybus satte rekorden over to omgange samme dag. Først kørte bussen på den københavnske linje 12 fra Amager til Ballerup på normal rute 110 km med et snit på 110 km. Derefter blev bussen sendt på en tur på en motorvej fra Ballerup og vestpå og retur – et forløb på 215 km.
Forbedret med 15 km
Og da den kom i garage, var der fortsat otte pct. strøm tilbage på batterierne. Det betyder, at det danske forsøg forbedrede det hidtil bedste forsøg med 15 km.
I Polen kørte en elbus i fjor 310 km på en tur mellem Warszawa og Krackow – men havde stadig 21 pct. strøm tilbage.
Arriva har også testet de kinesiske elbusser. Selskabet kørte 150 km fra klokken seks om morgenen til 10 minutter i fem om aftenen – fyldt op med passagerer med varmeapparatet fuldt kørende. Derefter blev bussen også sendt på motorvejstest – på 90 km, og igen var der otte pct. strøm tilbage. I alt 240 km.
Test siden januar
Elbusserne har været testet I København siden januar. At succesen var i hus skyldes ikke mindst, at el i Danmark koster to kr pr. kWh, hvor diesel koster 9,79 kr. pr. liter.
The two ebuses have been in service in Copenhagen since the beginning of January, in the hands of Movia’s two service providers City-Trafik and Arriva.
BYD bygger også biler – dog ikke med stor success med hensyn til crastest resultater. Så går det bedre med el. For to år siden indgik BYD og Daimler samarbejde om el-køretøjer i selskabet Denza I Kina.