(HANNOVER)

På HMF’s store stand under åben himmel på IAA transportmessen var der 30 grader i skyggen, da vi kom forbi, men der var konstant aktivitet af kunder – men også af konkurrenter, der ville vide mere om de nye kraner.

Alle årets nyheder var dog ikke med i Hannover – senere på året løftes sløret for en ny serie kraner, der er lettere og byder på et bedre moment.

Den bedste til at forklare om nyhederne er manden, der har stået i spidsen for udviklingsteamet – og som har bygget kraner i en menneskealder, nemlig HMF’s sympatiske René Dahlkilde.

Droslet ned

Han har også droslet lidt ned i forhold til tidligere – og er i dag produktchef på fabrikken i Aarhus.
Nu var han heldigvis ikke alene på standen. 10-12 medarbejdere, deriblandt flere fra den tyske afdeling, tog hånd om gæsterne.

René Dahlkilde pegede rundt og glædede sig over at ”ser rødt” overalt, som kendetegner de danske kraner.

Den elektriske kran

Der var dog en undtagelse i alt det Dannebrogsrøde – nemlig en blå MAN TGS med en grøn elektrisk HMF PTO kran. Den passede godt ind i temaet på IAA, Driving the Future, hvor meget handler om elektricitet. Kranen var videreudviklet af det hollandske firma Wierdahybrid.

Elektromotoren var på 45 kW og havde et moment på 315 Nm. Batteripakken har af typen LifePO4 med en kapacitet på 30 kWh og en ydelse på 153,6 volt. Pumpen arbejdede med et tryk på 260 bar og et flow på 60 liter i minuttet.

De nye betegnelser

I år har det for kranernes vedkommende handlet om nyheder både i mellemklassen og sværvægtsklassen.

I mellemklassen blev fire nye kraner præsenteret – nemlig 1620, 1920, 2320 og 2820. I sværvægtsklassen de to kraner med betegnelsen 7020 og 9520, der er optimerede knækarmskraner.

Mellemklassen

Nye brugervenlige egenskaber med høj hastighed og præcis manøvrering kendetegner de nye kraner i mellemklassen fra HMF. Kraner er alle designet til fintfølende og brugervenlig betjening. For eksempel til tømmerhandler.

SBC (Slew Braking Control – bremsekontrol af svingbevægelse) sikrer en dæmpning af de hydrauliske tryksvingninger og en reduktion i antallet af disse svingninger. Belastningen på kranens komponenter formindskes, hvorved slid på krankomponenterne nedbringes, og en højere gensalgsværdi opretholdes.

Hurtige svingbevægelser bliver meget præcist og effektivt bremset uden eftersvingninger, og arbejdet (typisk læsse- og losseopgaver med grab på lang rækkevidde) kan udføres hurtigere.
Da fænomenet typisk optræder under meget intensiv brug med høj oliemængde, vil SBC ikke være påkrævet ved normal, moderat krandrift.

Øget sikkerhed

HMF’s sikkerhedssystem RCL er også opgraderet med de nye funktioner – PCC og PFC.
PCC-funktionen (Progressive Crane Control) dæmper både mekaniske og hydrauliske svingninger ved pludselige bevægelser, så kranbevægelserne bliver mere smidige, arbejdet effektiviseres og slid mindskes. PFC (Priority Flow Control) styrer olieflowet, når driften kræver mere olieflow, end pumpen kan levere.

Dermed sikres, at ingen kranfunktioner går i stå, hvilket giver en bedre driftsøkonomi og et højt arbejdstempo.

En ekstra stor oliekøler fås som ekstraudstyr, så kranen kan bruges i høj hastighed i lang tid, uden at olien bliver overophedet.

Øget styrke

Inderste arm har fået nyt design og søjlen er med forstærkninger for at opnå optimal styrke. Den drejelige bro har også fået opdateret sit design med strukturelle forbedringer, der sikrer markant forbedrede pladsforhold ved montering.

Kranens hovedkomponenter er ny-designede og opnår derved større styrke uden at egenvægten øges. Alt er udført i stålkvalitet 960.

De nye fly-jibs til de nye mellemkraner er specielt tilpasset kranerne og giver derfor endnu mere kapacitet i højden.

Forbindelsesbolte i nyt design med markant forbedrede styrke- og korrosionsegenskaber er blevet indført. Andre monteringsløsninger er også blevet ændret så korrosionsbestandigheden er markant forbedret.

En af de nye kraner

Blandt andet er mellemklassekranen HMF 2320-K en robust, hurtig og fleksibel kran med en løfteevne, som placerer sig blandt markedets bedste i forhold til dens egenvægt.

Armsystemet leveres med 15 grader overknæk mellem inderste udligger og knækarmen, hvilket giver meget stor fleksibilitet, når der f.eks. arbejdes gennem snævre passager og under elektriske ledninger.

Kranen kan leveres med op til 8 hydrauliske udskud, hvilket giver en rækkevidde på over 23 meter.
Kranen kan udstyres med HMF’s lastafhængige EVS-system, der overvåger og sikrer stabiliteten.

De nye sværvægtere

I sværvægtsklassen lancerer HMF ny nye storkraner med ekstra ”Power to Lift.” De to kraner med betegnelserne HMF 7020 og HMF 9520 er begge designet til ekstra krævende løfteopgaver og montagearbejde.

Som alle HMF-kraner har de nye store kraner optimal løfteevne kombineret med lav egenvægt, og de kan leveres med specialtilpasset fly-jib for optimal løfteevne.

Er der brug for ekstra kort indbygningslængde, kan de leveres med et optimeret armsystem, som har en ekstra kort indbygningslængde og dermed giver mulighed for ekstra last på ladet. Samtidig giver det optimerede armsystem en ekstra lang rækkevidde.

De nye ”Power” funktioner

Kranerne kan leveres med en række nye ”Power”-funktioner.

”Power Hoist” er en ny spilløsning, hvor spil og kran arbejder synkront, så ud- og sammenfoldning af kranen sker med spilwire monteret. ”Power Swing” er nye, hydraulisk opsvingelige støtteben, hvor alle støttebensfunktioner kan køres samtidig for hurtigere drift, og støttebensventilen kan betjenes manuelt. ”Power Display” er en helt ny farveskærm, som giver adgang til hjælpeinformationer og grafiske illustrationer, så arbejdet bliver nemmere og hurtigere.

Præcis styring

Kranerne er udstyret med et nyt 2-gear svingsystem, som giver en mere glidende drift og præcis positionering.

HMF’s sikkerhedssystem RCL er også opgraderet med to nye funktioner – PCC og PFC, som vi har beskrevet under de nye kraner i mellemklassen.

PCC (Progressive Crane Control) dæmper både mekaniske og hydrauliske svingninger ved pludselige bevægelser, så kranbevægelserne bliver mere smidige, arbejdet effektiviseres og slid mindskes. PFC (Priority Flow Control) styrer olieflowet, når driften kræver mere olieflow, end pumpen kan levere.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk