Trods et mindre fald fra sidste måned på fire pct. fortsætter det samlede bilsalg på højt niveau, idet både person-, vare- og lastbiler ligger over oktober 2014, ligesom salget år til dato ligger over 2014.

Salget af varebiler er ligeledes stærkt, og salget i oktober gik tre pct. op i forhold til september, og med et år til dato salg på 26.224 enheder eller 16 pct. over tilsvarende periode sidste år.

Væksten ses også på lastbilsalget, der steg med 21 pct. både i forhold til september, men også sammenlignet med oktober 2014. Der er nu solgt 10 pct. flere lastbiler end i hele 2014, og ser man alene på de første 10 måneder er salget 33 pct. over den tilsvarende periode sidste år – eller i alt 4.035 enheder.

Ny dansk rekord
Personbilsalget faldt i oktober 5,4 pct. i forhold til september, men ligger tre pct. over oktober 2014, og da stort set alle måneder i år har været over de tilsvarende fra sidste år, ligger vi efter 10 måneder af 2015 otte pct. over den tilsvarende periode sidste år.

Salget af personbiler har fortsat retning mod en ny absolut rekord, og de seneste ugers megen debat om bilers emission har indtil videre ikke haft indflydelse på det samlede salg.

Regeringens seneste lovforslag på bilområdet er fortsat så nyt, at det ikke har haft indflydelse på salget, om end det fremad vil påvirke specielt markedet for elbiler, hybridbiler og biler på korttids leasingkontrakter (under 12 måneder).

Tro på fortsat vækst
”Bilimportørerne tolker de fine salgstal som en tillid blandt forbrugerne og i erhvervslivet om en tro på fortsat vækst, og vi glæder os over den positive udvikling, som vi har set gennem snart flere år,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Salget var på 2.801 varebiler knap tre procent over september, og målt på de første 10 måneder. ca. 16 pct. over den samme periode sidste år og med fortsat positive tendenser i efterspørgslen.

De mindre varebiler, under 2.800 kg. totalvægt, udgør med 1.354 enheder cirka halvdelen af de solgte varebiler, og resten fordeler sig med 963 i størrelsen 2.800-3.490 kg. totalvægt, medens 484 enheder er på B-kørekortets maksimale 3.500 kg.

Interesse fra erhvervslivet
”Med de klare tendenser i efterspørgslen, både i det faktiske salg samt interessen fra primært erhvervslivet, er medlemmerne hos De Danske Bilimportører bestemt tilfredse med salget, og ser med optimisme på de kommende måneder,” siger Gunni Mikkelsen.

I oktober blev der indregistreret 533 lastbiler mod 443 i sidste måned og således en stigning på 24 pct., og med 4.044 indregistrerede lastbiler med udgangen af oktober ligger 2015 allerede nu 10 pct. over hele 2014, hvor der blev solgt i alt 3.690.

For årets første 10 måneder, ligger i år 33 pct. over sidste år. Det er meget positive tal og en fortsat positiv udvikling, men vi er langt fra salgstallene før 2008.

Flest lastbiler over 16 tons
Langt hovedparten, knap 90 pct., af lastbilerne var store lastbiler med en totalvægt på over 16 tons totalvægt.

”Vi tolker helt klart salget af lastbiler, som er driftsmidler i transportindustrien, som et meget positivt tegn på aktivitetsniveauet,” siger Gunni Mikkelsen.

2015 tegner til at blive det sjette år i træk med rekord i bilsalget, uagtet at oktober faldt 5,4 pct. målt mod september. Oktober 2015 ligger nemlig over oktober sidste år, og år til dato salget ligget pænt med et resultat otte procent over den tilsvarende periode i 2014.

Mod større biler
Tendensen i de forskellige størrelser af biler må ufølge DBI siges at være stabil. B-segmentet (lille klasse) er førende, medens de større biler i C-segmentet og de mindre i A-segmentet nærmest har indtaget en fælles anden plads. I de øvrige bilsegmenter er der ikke de store udsving, om end SUV’er i J-segmentet tegner sig for en pæn stigende andel. Det samlede billede er fortsat, at danske bilkøbere køber biler, der er markant mindre end i vores nabolande.

’Vi tror ikke, at danskerne har behov for mindre biler end i vores nabolande. Det er i høj grad et spørgsmål om at biler er markant dyrere i Danmark, og at vores afgiftssystem forøger prisforskellen mellem mikrobiler og familiebiler. Hvis vi betalte det samme niveau af afgifter, men med udgangspunkt i nogle smartere kriterier end de nuværende værdiafgifter, kunne langt flere køre i en lidt større bil med bedre sikkerhedsudstyr og det uden at belaste miljøet yderligere,” siger Gunni Mikkelsen.

Fordelingen
A-segmentet, er med et antal på 3.764 i oktober og ca. 40.000 i år det næststørste segment og repræsenterer 24 pct. af bilsalget i Danmark.
B-segmentet, er med 5.454 biler i oktober og ca. 55.000 i år det største segment og repræsenterer 32 pct. af bilsalget.
C-segmentet, er med 3.352 biler i oktober og ca. 36.000 i år det tredjestørste segment og repræsenterer 21 pct. af bilsalget.
D-segmentet, solgte i oktober 1.554 biler og udgør med ca. 16.000 i år knap 10 pct. af bilsalget.

Mange luksus-elbiler
E-segmentet, er ”premium” (altså større luksusbiler), og er i Danmark en meget lille del af markedet. Således udgør de med knap 3.000 biler i år blot under to procent af det samlede salg.

I oktober blev der solgt 319 biler, heraf var hele 113 elbiler (Red: Tesla). Således udgjorde elbilerne 35 pct. af danskernes luksusbiler, hvilket også er niveauet for hele året.

J-segmentet, de efterhånden meget populære såkaldte SUV’er, udgør med 1.384 biler i oktober otte procent af markedet og med en tydelig stigende tendens gennem nogen tid. Således udgjorde denne klasse ca. fire procent ved årets begyndelse, således en markant stigning og ca. 10.000 år til dato.

Stabilt MPV segment
M-segmentet, de såkaldte MPV’er, solgte 868 biler og opnåede en andel på knap fem procent i oktober. Denne klasse ligger stabilt, og har i år tegnet sig for ca. 8.500 biler.

F- og S-segmenterne, luksus og sportsbiler, er i Danmark forsvindende små, under 300 biler om året i alt og således en ubetydeligdel af bilsalget.

Elbiler generelt
Elbiler, salget varierer betydeligt i de enkelte måneder, da salget af de mere almindelige størrelser biler i betydelig omfang er drevet af salg til flåder. Salget i oktober sluttede på 212 biler, hvilket er nogenlunde det gennemsnitlige månedssalg i år.

Målt på første ti måneder af året ser vi på et meget fint salg af elbiler på 2.149 i år mod 1.561 samlet for hele sidste år. Således ser vi allerede et salg, der er dobbelt så stort som tilsvarende periode sidste år, og et salg der er på vej mod en rekord.

Regeringens lovforslag vil givetvis accelerere salget de kommende måneder, hvorefter vi kan forvente at se et fald igen, i hvert fald i de større biler.

Fakta varebilssalg oktober:
Ford Transit (274 enheder)
Renault Master (200)
VW Transporter (171)
Renault Trafic (141)
Mercedes-Benz Sprinter (122)
Opel Vivaro (109)
Mercedes-Benz Vito (98)
Iveco Daily (68)
VW Caddy (67)
Ford Transit Connect (65)

Fakta varebilssalg januar-oktober:
Ford Transit (2.948 enheder)
Renault Trafic (1.354)
VW Transporter (1.299)
Renault Master (1.166)
Opel Vivaro (1.090)
Mercedes-Benz Vito (1.044)
Mercedes-Benz Sprinter (970)
Fiat Ducato (736)
Iveco Daily (735)
Ford Transit Connect (689)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk