(SARPSBORG)

Det var ikke bundløs mudder, vi skulle igennem med bilerne – men tæt på. 14 medlemmer af Pick-Up of the Year juryen mødte ihvertfald masser af udfordringer, da de tre kandidater til Pick-Up of the titlen blev sat stævne i en lille skov tæt på norske Sarpsborg og den svenske grænse.

Kandidaterne til titlen er: Ford Ranger i nyeste forbedrede udgave, Mitsubishi L200 med ny teknologi og Nissan Navara NP 300 – med helt ny undervogn og en kombination af pick-up og crossover teknologi.

Vinder findes i Lyon
Hvem der vinder trofæet for 2016 bliver først offentliggjort på transportmessen Solutrans i Lyon i Frankrig midt i november.

Tilbage til Norge, hvor et særligt event team stillede med et redningshold og et par gamle, men særdeles  terrængående Suzuki biler, der skulle vise sig meget vigtige – for de måtte trække bilerne løs af mudderet flere gange.

Ud over denne lidt strabadserende test, blev bilerne testet på en racerbane ved  siden af, hvor bilernes køreegenskaber på tør vej samt håndteringen af bilerne blev testet.

Ud over de tre kandidater var der flere andre biler med til sammenligning – bl.a. VW Amarok, Toyota Hilux og et par amerikanske pick-up’s som Ram 1500 og Chevy Z41.

Både Amarok og seneste udgave af Ranger har vundet Pick Up of the Year titlerne tidligere.

Ranger med mere sikkerhed
For Fordens vedkommende er der i den nye udgave tale om et kraftigt facelift med et mere råt frontdesign, ændret instrumentering med otte tommer touchscreen og optimerede motorer med stop/start system samt afstandsregulering (ACC), nødbremsesystem, skiltegenkendelse og linjevogter (lane Departure Warning). Dertil Fords SYNC 2 kommunikations system. Meget af udstyret er hentet fra Fords personbilsprogram.

Bilen har fine køreegenskaber på vejen og et fint letgående styretøj – med rattet kan kun justeres én vej. Men der er masser af trækkraft i den største 5-cylindrede udgave.

I terrænet har man problemer med den begrænsede frihøjde, så man støder meget på trærødder og sten i et udfordrende terræn. En frontspoiler klarede heller ikke mosten. Den er ikke så let at håndtere i terrænet, fordi man har svært ved at se ”over hjørnerne.”

L200 med Pajero teknik
Den nye Mitsubishi L200 har – efter 10 år på markedet –  fået nyt frontdesign og nye baglygter. Den henter også en del stumper fra andre modeller i den nyeste udgave – så som 8-trins automatgearkasse fra Pajero modellen og ligeledes en ny 2,4 liters dieselmotor med stop/start system, som forbedrer økonomien.

Den er faktisk blandt de mest økonomiske af sin art på markedet. Det skyldes bl.a. brug af lettere materialer og optimeret vindmodstand ved montering af bl.a. en afdækning af mellemrum mellem kabine og lad. Drejningsmomentet er dog ikke overbevisende, men støjniveau er lavere.

Øget trailervægt
Sikkerhedsmæssigt har bilen to-vejs justerbart rat, syv airbags, bakkamera, speedpilot og trailer-stabilitetssystem – samt bakkehjælp ved igangsætning på stigninger. L200 har fået øget trailervægten til 3,1 tons.

Men 89 pct. af bilen skulle være ny. På testbanen var bilen dog den mest urolige at køre i af de tre, mens styretøjet var meget let at arbejde med. Ifølge fabrikken er bilen mere stiv i opsætningen end tidligere – og der er mulighed for at låse det bageste differentiale.

Nævnes kan også 2-zone klimaanlæg og skifteplader bag rattet i automatgearsudgaven. Den manuelle 6-trins gearkasse er for øvrigt ny.

Nissan tænker nyt med Navara
Nissan har begået lidt af en genistreg ved at kombinere erfaringer fra deres crossover modeller med erfaringer fra den gamle Navara. Det har faktisk givet en af de mest komfortable pick-up biler på markedet. Samtidig er der fem års fabriksgaranti – eller 160.000 km.

Der er således uafhængig affjedring for og bag i stedet for bladfjedre i Navara (ikke i den billigere King Cab) – men fortsat en kraftig rammekonstruktion.

Det giver samlet bedre køre-egenskaber på asfalt og samtidig bedre køreegenskaber i terræn, hvor hjulene ikke så let slipper underlaget.

Around View Monitor
Her hjælper den også den kortere akselafstand – og bilens bird view kamera surround-system (Around View Monitor) sikrer, at man se træer og andre objekter på skærmen, så man undgår skader. Man kan også få bakkehjælp (down hill assist) og spær på bagakslen. Nyttelasten kan nå op til 1.203 kg.

Designmæssigt har bilen fået ny front med LED lys, og ny hæk med spoiler på bagklappens kant. Der er også nye sæder og ny instrumentering. Motoren er koncernens 2,3 liters dobbelt turbo motor fra bl.a. varebilen NV 400 – og den har stop/start system. Den 7-trins gearkasse er hentet fra Nissans luksusmærke Infinity (Sælges ikke i Danmark).

Pick-up segmentet stiger
I disse år kommer der flere og flere nye pick-up modeller til – senest Renault med deres Alaskan, som bygges på basis af Navara. Det samme gør den kommende  Mercedes pick-up – mens Fiat får deres pick-up bygget hos Mitsubishi.

For få år siden var der primært de japanske 1-tons pick-up modeller fra Mitsubishi, Nissan og Toyota. Den første Mazda B2200 og Ford Ranger blev også solgt i små tal. Så kom den nye VW Amarok (VW havde tidligere solgt VW Taro, der var bygget på basis af Toyota Hilux) – og så den nye Ranger (Mazda sælger ikke deres nye pick-up herhjemme) – samt Isuzu D-Max, der har været populær i bl.a. Norge og Sverige.

Ikke stort salg i Europa
Men øget efterspørgsel i udviklingslande har gjort markedet populært – og så kommer de nye mærker til.

For Europa er i den forbindelse underordnet. Der sælger cirka 2,3 mio. pick-up’s i verden. Kun knap 200.000 af den sælges i Europa.

1-tons pick-up’s sælges ikke i USA. Her kører man i de større halvandet tons pick-up’s, hvor bestselleren hedder Ford F-150.

Dansk beskatnings-problem
I Danmark er en pick-up på grund af vores afgifter et arbejdsredskab – men i de fleste lande bruges bilen ofte som jobbil om dagen og som familiebil om aftenen i double cab udgave (fire døre og to rækker sæder plus lad).

Det kan bare ikke lade sig gøre at bruge en pick-up i Danmark med lav beskatning – fårså beskattes bilen som en personbil. Undtagelsen er en dobbeltkabine-køtetøj, som sælges uden afgift. Det er alene beregnet som arbejdskøretøj – f.eks. shuttlebil mellem byggepladser.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk