Ford løftede i dag sløret for en ny elektrisk 2-tons Transit serie med en rækkevidde med 350 kilometer, som er bedre end de fleste konkurrenter med el-varebiler i denne klasse.
Priser er ikke meldt ud, men bilen vil blive konkurrencedygtig med de de, som Ford anser som konkurrenter så som Mercedes-Benz eSprinter og søstermodellerne MAN eTGE og Volkswagen eCrafter.
Vi skal fremhæve bilens otte års fabriksgaranti – eller 160.000 km.
Kommer her i 2022
Bilen bliver til salg i foråret 2022 i Europa, men fra næste efterår vil bilen komme ud på flådetest hos udvalgte kunder.
På en skype forbindelse holdt Ford en virtuelt pressemøde, hvor topchef Jim Farley fortalte om Fords miljøstrategier – bl.a. at eTransit, som den hedder, er en del af Fords miljøstrategi, som går ud på at blive CO2-neutral i 2050.
På varebilssiden supplerer den Fords Custom Plug-In hybrid model, som kører over 40 km. på ren el i byer og har en rækkevidde med 1-liter benzinmotor som rækkeviddeforlænger på ca. 500 km.
Diesel måske frem til 2035
Ford har ingen officielle udmeldinger om, hvornår man vil skrotte dieselmotorer – måske i 2030 eller 2035. De kommer an på udviklingen af nye/forbedrede drivmidler.
Ford har tidligere lanceret den mindre Connect som elbil, men projektet blev skrinlagt. Nu tror man mest på en større varebil som 2 tons Transit som elbil i hele verden.
Fabrikken melder selv ud, at man har mange detaljer på bilen, som ikke er set før i genren – bl.a. uafhængig affjedring på bagakslen.
67 kWh batteri
Ved baghjulene sidder den elektriske motor – og batteriet på 67 kWh sidder under gulvet og tager ikke plads fra godset.
Batteriet er 30 pct. større end de nærmeste konkurrenter. Man har valgt et vand-kølesystem til batterierne. De produceres i Polen, mens bilen produceres som de øvrige Transit biler til Europa på Fords fabrik i Tyrkiet.
Bilen yder 269 hk og har et moment på 430 Nm. Der er tre køremøder – normal, eco og glat føre. En B-pedal gør at man kan ved kraftig rekuperation kan køre bilen på speederpedalen alene.
Ingen varmepumpe
Man har fra begyndelsen ikke udstyret bilen med varmepumpe, så f.eks. Klimaanlægget kunne gå udenom batterierne.
Med 11 kW lader vil bilen kunne lades op på otte timer. Med 115 kW hurtiglader klares fra 15- til 80 pct. på 34 minutter. Desuden har man som de første i branchen udstyret bilen med et såkaldt ProPower 2,3 kWh- unit med stik til elværktøj.
eTransit fås i tre længder og to højder plus chassis/lad som den dieseldrevne Transit. Nyttelasten er maksimalt 1.616 kg for Van modeller og 1.967 kg. for chassismodeller.
Flot udstyret
Udstyret omfatter en 12 tommer touchscreen og connectivity systemet Sync 4 – som også omfatter flådestyring.
Vi skal også nævne 360 grader bird view kamera og rear trafic view kamera. Dertil fuld sikkerhedspakke.
Ford anser totalomkostningerne på eTransit for at være 40 pct. lavere end dieseludgaven.
Sammen med Volkswagen
Ford arbejder sammen med Volkswagen Group om udvikling af fremtidige pick-up modeller samt 1-tons varebiler (som Custom) og små varebiler (som Connect).
Man taler med VW om et lignende samarbejde omkring større varebiler som 2 tons Transit, men endnu har man ingen aftale på plads.