Dækproducenten Michelin tager nu næste skridt på vejen mod at nedbringe klimapåvirkningen fra produkter og produktion. Det sker med det nye dæk e.Primacy.
Det nye dæk har den laveste rullemodstand i sin kategori og kan dermed forbedre bilers brændstofeffektivitet og reducere CO2-udledningen.
Michelin e.Primacy er designet til almindelige biler, SUV’er, hybridbiler og elbiler. Det er samtidig det første dæk på markedet, som er EPD-anerkendt (Environmental Product Declaration).
Spar 600 kroner
Beregninger viser, at den lavere rullemodstand kan spare bilister for 0,21 liter brændstof per 100 km. Det svarer til ca. 600 kr. i dækkets levetid.
Dækket er mærket A for energieffektivitet og B for greb på våd vej.
Det gør ifølge Michelin e.Primacy til et af de bedste dæk på markedet, da under én procent af alle dæk præsterer en kombination af A i rullemodstand og A- eller B-egenskaber på våd vej.
Målrettet elbiler
Michelin e.Primacy understøtter også overgangen til el- og hybridbiler. Med sin lave rullemodstand øger dækket rækkevidden for eldrevne biler med anslået syv procent sammenlignet med dæk i samme kategori. Det svarer til 30 km for en elbil, der klarer 400 km fuldt opladet.
”Michelin e.Primacy er vores første dæk, hvor klima- og miljøpåvirkningen fra vugge til grav er tænkt ind i designet. Med hjælp fra ny teknologi har dækket den laveste rullemodstand i sin kategori, hvilket gør det mere miljøvenligt og billigt i brug. Samtidig leverer det optimalt på sikkerhed, vejgreb og holdbarhed – helt i tråd med det, Michelin altid har stået for,” siger Scott Clark, Executive Vice President, Automotive, Motorsport, Experiences & bestyrelsesmedlem i Michelin Group.
Bremser godt på våd vej
Ud over at sætte nye standarder for rullemodstand og sikkerhed bevarer Michelins nye dæk gode egenskaber til sidste kilometer. Selv efter 30.000 km lever dækket op til den europæiske R117-standard for et nyt dæks bremseegenskaber på våd vej.
Michelin e.Primacy kommer på markedet i foråret 2021 i 58 forskellige dimensioner fra 15- til 20 tommer.
Dækket kan monteres på alle de mest populære biler på markedet, både biler med forbrændingsmotor og elbiler.
CO2 neutral i 2050
Michelin har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen fra sine fabrikker med 50 pct. i 2030 (baseline: 2010). Målet er at være CO2-neutral i 2050.
Samtidig udvikler Michelin hele tiden nye metoder til at inddrage bæredygtige og genanvendte materialer i dækproduktionen. I 2030 vil et Michelin-dæk være 20 procent mere energieffektivt end i 2010.