Andelen af danske lastbiler, der kører ind og ud af Danmark, er overhalet af både tyske og østeuropæiske lastbiler. I dag er der i dag kun danske plader på 22 procent af lastbilerne, der kører over grænsen. En halvering på 10 år.

Det skriver Fagbladet 3F på deres hjemmeside.

Der er derfor blevet langt mellem de kryds, der skal sættes ved “DK”, når der tælles lastbiler ved de danske grænser. I dag er det blot 22 procent af de lastbiler, der kører over grænsen til Danmark, der har danske nummerplader.

42 pct. danske lastbiler i 2003
Det viser ITD’s seneste grænsetælling, som vi beskrev her på sitet for nylig – men i 2003 var det 42 procent af lastbilerne, der havde danske nummerplader.

Det betyder, at danske lastbiler nu er overhalet af både tyske lastbiler og biler, der kommer fra Østeuropa. Tyske lastbiler udgør 35 procent af trafikken. Og der er østeuropæiske plader på 27 procent af de lastbiler, der krydser grænsen.

ITD og 3F tolker forskelligt
ITD tolker tallene positivt. Det skyldes, at der er vækst i det samlede antal lastbiler, der krydser grænsen. Det er, ifølge ITD, gode tegn for import, eksport og dansk økonomi.

Danske vognmænd har hele tiden sagt, at de kun kan overleve ved at udflage lastbilerne og åbne filialer i bl.a. Tyskland og Østeuropa.
Danske vognmænd ejer således 37 procent af de udenlandske lastbiler, der krydser grænsen til Danmark, peger man på hos 3F.

”Det glæder ITD. Til gengæld er det småt med glæden i 3F’s Transportgruppe. Her peger man på, at den slags tal viser, at danske vognmænd er med til at dumpe lønnen. Og at det er en del af forklaringen på, at 8.000 danske chauffører er forsvundet  siden 2008, skriver Fagbladet 3F.

Ny rapport om piratkørsel
3F’s Transportgruppe peger også på, at de nye tal bekræfter denne udvikling, der har stået på i 10 år – og som netop nu er til heftig diskussion i branchen.

”Et udvalg under Trafikstyrelsen er snart færdige med en rapport, der skal pege på løsninger, når det gælder ulovlig piratkørsel, omgåelse af reglerne og muligheder for bedre og mere kontrol af udenlandske lastbiler, der kører i Danmark, skriver Fagbladet 3F.

Fakta: Fanger flere vejpirater
Politikere og politi har skærpet indsatsen overfor snyd, fusk og løndumping på danske veje. Antallet af kontroller og sigtelser for piratkørsel er eksploderet i 2012, da politiet fik 10 millioner kroner til målrettet kontrol af piratkørsel (udenlandske lastbiler, der kører ulovligt med gods i Danmark). Her er tallene for politiets sigtelser opgjort pr. måned i 2010, 2011 og 2012:
2010: 5,5 sigtelser pr. måned
2011: 7,5 sigtelser pr. måned
2012: 30,5 sigtelser pr. måned

(Kilde: Rigsadvokaten og Justitsministeriet.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk