Fra slutningen af maj er Scanias store lastbil- og busanlæg i Ishøj ”mellemstation” for tusindvis af årlige lastbiltransporter mellem Scanias produktionsanlæg i Södertälje i Sverige og Scanias største monteringsfabrik i Zwolle i Holland.

Ishøj ligger præcis halvvejs mellem Södertälje og Zwolle og er derfor perfekt placeret for chaufførernes obligatoriske hvil undervejs.

En del af de interne transporter udføres af Scanias egen vognmandsforretning ”Scania Transportlaboratorium AB”, der beskæftiger godt 20 vogntog i døgndrift mellem Sverige og Holland.

Optimal udnyttelse
Transporterne udføres med fokus på optimal udnyttelse af det rullende materiel, og den årlige kørestrækning når op på 450.000 km pr. lastbil. Det kræver effektiv logistik at udnytte bilerne så intensivt, og da Scania i Ishøj ligger få hundrede meter fra motorvejstilslutningerne på E20, bliver spildtiden i forbindelse med chaufførskift og service minimal.

Scania Danmark har i forbindelse med valget af Ishøj som mellemstation etableret en 180 kvm. mandskabsbygning til de ca. 70 chauffører, der holder lastbilerne rullende døgnet rundt.

16 enkeltværelser
Mandskabsbygningen rummer bl.a. 16 komfortable enkeltværelser. For at give chaufførerne mulighed for at sove uforstyrret på alle tider af døgnet, er alle soveværelser udrustet med individuelle klimaanlæg samt lydisolerede vægge, tag og vinduer.

I mandskabsbygningen er der også indrettet spise- og opholdsrum samt toiletter. Chaufførerne får desuden adgang til bade- og motionsfaciliteter samt sauna.

Af hensyn til miljøet er der på taget af mandskabsbygningen monteret solceller, som forventes at kunne dække hele energibehovet i den nye bygning, der er energiklassificeret til A1.

Lastbilerne serviceres imens
Mens chaufførerne bader, spiser og hviler, kan Scania Transportlaboratoriums lastbiler blive vasket og serviceret på værkstedet i Ishøj, der har døgnåbent fra søndag aften til fredag eftermiddag.

Scania Transportlaboratoriums mange transporter indgår også i Scanias forskning og udvikling. De høje årlige kørestrækninger udnyttes til langtidstests af nye komponenter samt afprøvning af forskellige serviceydelser.

Skræddersyede specifikationer
Det gælder bl.a. ”Ecolution by Scania”, hvor Scania har udviklet en hel pakkeløsning med skræddersyet specifikation af lastbilen, intensiv chaufføruddannelse og -coaching samt optimal vedligeholdelse af køretøjet – alt sammen med henblik på minimering af brændstofforbruget.

Da Scania Transportlaboratorium har fuldt overblik over alle transporter, kan der indsamles store mængder driftsdata under realistiske forhold, og det udnyttes til at udvikle endnu mere driftssikre og økonomiske køretøjer.

Kører også med andre mærker
Scania Transportlaboratorium kører desuden med et mindre antal lastbiler af konkurrerende mærker for at kunne sammenligne med egne produkter på et objektivt grundlag.

Når Scania Transportlaboratoriums nye mellemstation i Ishøj udnyttes fuldt ud, forventes det, at der vil ankomme og afgå cirka 20 vogntog i døgnet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk