Peugeot vil tre-doble salget af varebiler indenfor de næste tre år. Så klar er meldingen fra varebil-chef Sten Schwaner.

Midlet er en mere professionel adgang til markedet for varebiler op til 3,5 tons totalvægt – med flere forhandlere med ”Peugeot Professional Centre.”

Her skal kunder med varebiler dels blive mødt af specialuddannede varebilssælgere, der har gennemgået Peugeots to-årige talentprogram – og dels på eftermarkedet med dedikerede værkførere og længere åbningstider på værkstederne.

To forhandlere i København

Lige nu har seks forhandlere i større byer i provinsen disse centre – og nu kommer to forhandlere i København også på listen. Yderligere seks forhandlere på Sjælland har vist interesse i talentprogrammet.

Derimod vil det være formålsløst at indrettet disse centre hos forhandlere i mindre byer, hvor disse sælgere ikke vil kunne udnytte deres ekspertise tilstrækkeligt.

De specielle varebilssælgere vil formentlig ikke blive rekrutteret blandt personbilssælgere – men derimod hos personer af begge køn, som kommer fra helt andre brancher, som arbejder med B2B-løsninger – måske en ekspedient i et byggemarked eller andre eksperter, der er vant til at møde håndværkere, der nok er største kundegruppe for varebiler.

80 pct. praktik

Uddannelsen, der omfatter mange træningsmoduler, er dog baseret på 80 pct. praktik hos forhandlerne og 20 pct. på skolebænken. Det hele slutter med en eksamen.

Opstarten med rekruttering begynder nu – og selve undervisningen begynder til november. Steewn Schwaner ville ikke udtale sig om investeringen, men broderparten af udgifterne liger hos de implicerede forhandlere.

Han er godt klar over risikoen for at sælgere med et Talent-program på sit CV bliver tilbudt bedre lønnede job hos konkurrenterne i branchen er overhængende, men det har altid været en udfordring i bilbranchen. Men en så dybtgående uddannelse håber han vil få sælgerne til at føle en særlig tilknytning til Peugeot. To konsulentvirksomheder er tilknyttet projektet.

Varebiler er for besværlige

Mange bilsælgere i dag føler, at det er for svært og omstændeligt at sælge varebiler – og så er en Peugeot GTI for mange mere sexet end en Boxer kassevogn. For forhandleren er varebiler en guldgrube – det er kunder, der med jævne mellemrum ses på værkstedet modsat private kunder i personbiler, der ses på værkstedet højst en gang om året.

”2017 og 2018 bliver varebilsår for os, hvor vi vil geare op for varebiler – og det gælder både fabriksbyggede varebiler og ombyggede personbiler. Vi udbygger samtidig vores Premium-range med ekstra komfortudstyr. Målet er, at 60 pct. af salget skal være Premium udstyrede biler – med udstyr som parkerings-sensor, bakkamera, Blind Spot sensorer, der fanger trafikanter i de blinde vinkler), radio med syv tommer touch-screen samt Moduwork udstyret, der omfatter vipbart passagersæde og lem mellem varerum og kabine,” siger Sten Schwaner.

Ikke med nødbremsesystem

Derimod bliver nødbremsesystemer ikke tilbudt som en del af Premium udstyret – det kan ikke lade sig gøre på fabrikken. Her skal man købe det i en særskilt pakke til cirka 10.000 kroner – eller fuld sikkerhedspakke inklusive Aktiv fartpilot til 29.000 kroner (plus moms.)

”Måske er der kun et par procent, der tilkøber dette sikkerhedsudstyr i dag. Og vores særlige adskillelse mellem varerum og kabine, der giver op til 11 cm mere længde i kabinen, sælger vi også sjældent – selv om den samtidig sænker lydniveauet og mindsker risiko for støv-indtrængen i kabinen,” siger Sten Schwaner.

Det bliver ikke mindst Årets Varebil i Danmark 2017, Peugeot Expert, og varebilsudgaven af Årets Bil i Danmark 2017, Peugeot 3008, der skal slås et slag for. Men glemmes skal ikke den store Boxer serie, hvor 90 pct. i dag sælges med Premium udstyr. Peugeot Partner får også udvidet Premium udstyr – men en ny Partner ventes allerede i oktober næste år.

For de ombyggede varebiler viser det sig som altid, at det ofte er meget veludstyrede udgaver, som kunderne bestiller – fordi afgifter for varebiler er så lav. I øvrigt bores der ikke huller i bilen i forbindelse med ombygningen – man bruger de eksisterende huller fra f.eks. bagsæde-punkter. Ombygningen foregår centralt i Malmö eller hos forhandlerne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk