Stellantis går 100 pct. ind for elektriske varebiler – og de elektriske fremskridt er fejret med helt ny design, længere rækkevidde og flere assistentsystemer på alle koncernens bilmodeller.

Det var i 2018, at de nye små varebiler fra Stellantis så dagens lys – efter at have levet med kodebetegnelsen K9 under udviklingen, hvor Peugeot Partner, Opel Combo og Citroën Berlingo var i støbeskeen.

Siden kom så Fiat Doblò til – og produktionen af den blev flyttet fra Tyrkiet til Portugal.

Personbil og varebil

Senest har Peugeot som de første af de fire mærker så valgt at præsentere personbilen – her kaldet E-Rifter.

Bilen fås kun med elektrisk drivline med en nu længere rækkevidde på 320 km. Bilen kan også fås som Van, hvis man vil have mere luksus end i Partner.

Blandt nyhederne er skifteplader rattet, der i eludgaven bruges til at indstille styrken i opsamling af strøm.

Lader på 30 minutter

Det er samme el-system, som findes i den elektriske Partner – med 50 kW batteri, som kan oplades med 100 Kwh via DC-opladning.

Det tager cirka fem timer at lade op via en 11 kWh Wallbox med en 11 kW onboard lader, syv timer med en 7,4 kW onboard lader – og desuden tager det 30 minutter at lade fra 0-80 pct. på en 100 kWh offentlig ladestation.

E-Rifter har desuden fået et mere teknologisk i-Cockpit – med et 10 tommer digitalt instrumentdisplay med mulighed for tilpasning af, hvilke informationer, der skal vises – f.eks. navigation, energiflow og opladningsstatus.

Trådløs mobil-oplader

En ny feature er desuden en central 10 tommer touchskærm til styring af telefon, navigation, radio mm.

Dette komplimenteres af et nyt kompakt, læderbetrukket og opvarmet rat med integrerede betjeningsknapper.

På midterkonsollen findes en trådløs smartphone oplader, mens 2 USB-C stik, 1 USB-A stik og et 230 V stik er standardudstyr.

Adaptiv fartpilot

Man kan få op til 17 køreassistentsystemer i Partner/Rifter, herunder træthedsovervågning, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, automatisk nødbremsesystem med registrering af fodgængere og cyklister, hastighedsbegrænser og adaptiv fartpilot.

Parkeringsassistenten er forbedret med 12 sensorer fordelt for og bag samt et VisioPark 180 grader system med et højtopløseligt bakkamera.

Udvendigt kendes de nye biler på en ny front med større logo – indrammet af lyssignaturen med de tre løveklør. Dertil kommer brede hjulkasser og beskyttelsespaneler.

Klar til sommer

Vælger man personbilsudgaven E-Rifter kan man vælge imellem fem og syv sæder – og to længder – på 4,40 meter og en lang på 4,70 meter, der har ekstra akselafstand. Bagklappen er tophængslet med oplukkelig bagrude – hvor Partner standard har fløjdøre og fast rude.

Batteriet er placeret under gulvet, så varerummet i Partner eller passagerafdelingen i E-Rifter er ikke mindre. Kapacitet er op mod 4.000 liter.

De nye biler er klar på det danske marked næste sommer.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk