Peugeot er en del af Stellantis gruppen, hvor man er vant til at bruge fælles dele til alle gruppens køretøjer, men efterhånden har man set, at de enkelte mærker har fået frie tøjler, når det gælder design.

Det kan man ikke mindst se på 408-modellen. En bil, der vil det hele. Linjerne vækker både tanker om sedan, coupé og SUV.

Vi har prøvet topmodellen GT med alt i udstyr – og teknisk er det en plug-in hybrid (PHEV) med en rækkevidde på elektrisk kørsel på 64 km (WLTP). Med PHEV er der lidt tilskud fra staten – selv om det bliver mindre år for år.

Coupé-form stjæler plads

Først og fremmest er bilen lidt højere end gennemsnitsbilen – og det giver en bedre ind- og udstigning, og så er den en anelse større end 308, så man får bedre plads til godset og passagererne. Til gengæld stjæler coupé-formen lidt af pladsen bagi.

Testbilen havde sæder med alcantara-betræk med læderkanter – med varme, men det skulle indstilles på anden side bilens store touchschreen. Men man kan fik en fin sidestilling med god støtte.

Det er jo også en sportsvogn, man har mellem hænderne, som kører virkelig godt på en snoet landevej – også når den er ujævn. Næsten en fransk specialitet.

En luksusbil

Det lille læderrat med varme er let at arbejde med, der er trinløs ryg og fodplade. Men samtidig er er ret lydløs – selv ved acceleration. Den bærer præg af at være en luksusbil.

Automatgearet har otte trin og der er skifteplader bag rattet, hvis det skal gå lidt hurtigere med bilens gearskift.

Der kan vælges imellem tre køremåder: sport, hybrid og elektric. Dækkene er også til den sporty side – 205/55 R 19 (Michelin Prinacy) monteret på sorte alufælge.

LED/Matrix forlygter

Sikkerheden er fin. VI skal her nævne linjevogter og blindvinkel-assistent samt adaptiv fartpilot, 180 grader bakkamera, p-sensor for og bag, LED/Matrix forlygter og nødbremse.

Fra udstyret kan vi nævne 10 tommer touchscreen med navigation, 2-zone klimaanlæg, trådløs opladning af mobiltelefon, usb-stik, indklappelige sidespejle – og Peugeots i-cockpit. Vi savnede dog lås på handskerummet.

1.400 kg. trailervægt

Kablerne til opladning kan være under bagegerumsgulvet – og læssekanten er på 680 mm. Den indvendige læssekant er kun 90 mm. Bagklappen er elektrisk betjent.

Bilen må køre med en 1.400 kg trailer med bremser – måske i underkanten i en firmabil, og vælger man at ombygge til Van (importøren har dog p.t. ikke udregnet priser) får man et pænt stort vare rum.

Ydelsen er 180 hk i 1,6 liters turbo-motoren plus en elmotor på 110 hk – samlet 225 hk og et moment på 360 Nm ved 2.500 omdrejninger.

Fakta Peugeot 408 GT:
Motor: 1,6 liter.
Cylindre: 4.
Ydelse samlet: 225 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 360 Nm v. 2.500 omdr.
Elmotor: 110 hk.
Batteripakke: 12,4 kWh.
Forbrug: 83,3 km/l.
CO2: 26 g/km.
Rækkevidde el WLTP: 64 km.
Ladetid 3,7 kW: 4 timer.
Topfart: 235 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 7,8 sek.
Gear: 8 trins aut. EAT dobbeltkobling.
Totalvægt: 2.200 kg.
Køreklar vægt: 1.706 kg.
Dæk: Michelin e-Primacy 205/55 R 19.
Trailer med bremser: 1.400 kg.
Læssehøjde udvendigt/indvendigt: 568/90 mm.
Varerum: 1.545 liter
Pris testbil hvide plader: 506.000 kr.
Pris 408 hvide plader fra: 395.000 kr.
Pris 408 på gule plader: ca. 250.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk