Efter 38 år fornyer Mercedes-Benz deres legendariske Geländewagen, der herhjemme mest er kendt fra det danske forsvar.

Hos ledelsen i Stuttgart har man valgt at løfte den terrængående kendis op i en mere tidssvarende version.

Premieren finder sted i det land, hvor den nye model formentlig skal fejre des største succes, USA, på den store bilmesse ”North American Auto Show” i Detroit i januar næste år.

Hverdagskost med AMG

Vi besøgte tidligere i år en Mercedes-Benz forhandler i Atlanta i USA, og her går der ikke mange dage imellem leverancen af en G-klasse – og oftest i en AMG G65 top-model med 6,2 liter V12 bi-turbo motor med 621 hk.

Som det var tilfældet med den røde topudstyrede model til 1,4 mio. kroner (i USA), som ventede på sin ejer i den særlige udleverings-zone hos forhandleren – med tilhørende luksus-lounge.

Kendt som gulpladebil

Siden 1979 er G-Klassen blevet produceret i over 300.000 eksemplarer og har for længe siden cementeret sin status som offroad-legende.

Herhjemme er den ikke så udbredt, men gennem årene er der solgt en del på gule nummerplader.

Mest kendt fra forsvaret

Mest kendt er den nok som slideren i det danske forsvar, som har købt omkring 1.000 enheder af det robuste køretøj – dog i en mere skrabet udgave, men med samme glimrende off-road egenskaber.

Med sit komplet opdaterede interiør og talrige nye funktioner har den ny G-Klasse gennemgået den mest markante ændring i modellens snart 40-årige karriere.

G-Klassen er ubetinget topmodellen blandt offroad-køretøjer i luksusklassen. De specielle dørhåndtag med den karakteristiske lyd, når døren lukker, det udvendigt monterede reservehjul på bagklappen og de fremtrædende blinklys kombineret med de kantede, udvendige linjer er med til at definere bilen.

Med seks hjul

Trods næsten fire årtier i produktion har udviklingen aldrig stået stille – og der har været flere opdateringer – og endda er der bygget en 6-hjulet udgave. Og det er formentlig grunden til, at den ny G-Klasse er mere spændende end nogen sinde.

G-Klassen har altid formået at kombinere sine robuste og anerkendte off-road egenskaber med luksusaptering.

Kontakterne til differentiale-spærene er langtfra forsøgt gemt væk i den nye bil, men derimod placeret centralt mellem de midterste luftdyser.

Ny 12,3 tommer skærm

Det nydesignede instrumentpanel har som standard analogt speedometer og omdrejningstæller i tidløst, klassisk design.

Som ekstraudstyr fås desuden digital instrumentering i skikkelse af en 12,3 tommer skærm som den, der findes i E- og S-klassen.

De virtuelle instrumenter smelter her sammen med skærmen over centerkonsollen, og chaufføren kan vælge mellem de tre display-temaer ”Classic”, ”Sport” og ”Progressive” – og samtidig tilpasse skærmene med informationer fra bl.a. navigation, radio og kørecomputeren alt efter behov.

Vokseværk

Den ny G-Klasse er vokset, og det kan mærkes i kabinen. Her har bagsædepassagererne fået hele 150 mm ekstra benplads, mens benpladsen foran er vokset med 38 mm. Desuden er G-Klassen vokset i bredden. Det betyder 68 mm ekstra albuerum foran og 56 mm på bagsædet.

Chaufføren er som altid placeret højt og relativt tæt på den stejle forrude, hvilket sikrer et glimrende udsyn.

Samtidig er det muligt at kontrollere infotainment-systemet helt uden at flytte hænderne fra rattet takket være det berøringsfølsomme Touch Sensitive på rattet, der reagerer på samme måde som skærmen på en smartphone.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk