(LYON)
Den franske by Lyon har taget en rammebeslutning om miljørigtig city-logistik, og støtter blandt andet et projekt mellem Renault Trucks og køle-logistik firmaet Delanchy om levering af varer i byen.
En prototype ganske vist, men et projekt mellem Renault Trucks og køle-logistik virksomheden Delanchy om city-distribution med en 100 procent elektrisk lastbil skulle gerne munde ud i flere elektriske lastbiler og i sidste ende en serieproduktion fra 2020.
Renaults fremtidsvision
”Projektet illustrerer perfekt vores fremtidsvision om godstransport – det vil sige dieseldrevne køretøjer til distribution over længere afstande og emissionsfrie køretøjer til by-distribution – til ”The last Mile” – det vil sige den sidste strækning,” fortæller CEO og øverste chef for Renault Trucks, Bruno Blin.
Projektet består af en 13-tons Renault D-linje distributionslastbil, der er forsynet med to tons tunge litium-ion batterier, som med en kapacitet på 170 kW har en rækkevidde på 100-150 kilometer.
Genopladning på otte timer
Batterierne sørger også for kølingen af kølekassen. Elektromotoren yder 103 kW, og den sikrer strøm til andre opgaver i lastbilen. Opladningen foregår i en hurtiglader på 45 kW, og bilen lades op på otte timer.
Bilen skal anvendes til distribution med udgangspunkt i de lokale fødevarehaller kaldet ”Halles de Lyon – Poul Bocuse.” Af- og pålæsning foregår i kælderetagen, hvorfor en eldrevet lastbil er særligt velegnet, oplyser man hos Delanchy, som alene har 700 Renault distributions-lastbiler i flåden.
El-lastbilen havde premiere på transportmessen Solutrans i Lyon for nylig.