Land-Rover har klaret udfordringerne med kvalitet og køreegenskaber flot efter investeringer fra de nye indiske ejere – Tata.

Kinesiske Geely har hjulpet Volvo til nye højder efter overtagelsen fra Ford – og det samme gælder for indiske Tata, der overtog Land Rover og Jaguar.

Begge tidligere europæiske bilkoncerner har fået stor succes, fordi de nye ejere har turdet investere milliarder af kroner til forbedringer og til at udvikle nye modeller. For Land Rovers vedkommende har vi tidligere været på ”safari” på Tirsbæk Gods med den nye Discovery – og den giver sjældent op i terrænet og byder også på topklasse luksus.

Business Van

Vi har her prøvet én af de billigere Land-Rover modeller – Discovery Sport SE i Business Van-udgave.

Det er i en 2018 udgave, som ifølge de seneste prislister (erhvervsbeskatning) i testede SE udgave koster 336.600 kr. plus moms.

Modellen kom frem i 2015 som afløser for Freelander – og siden har Land Rover præsenteret flere nye udgaver, bl.a. som nævnt den nye Discovery samt nye Range Rover modeller som Velar og Evoque 2.

Forbedret kvalitet

Testbilen er bygget over den første Evoque-model – og kvaliteten i forhold til den tidligere Freelander er stærkt forbedret.

Det opdager man, bare man åbner dørene i bilen – og sætter sig ind bag rattet. Her finder man også de lækre materialer til at understrege den klassiske britiske luksusbil – men også lidt hård plast.

Akselafstanden i forhold til Freelander er forøget til 2,74 meter – og det betyder bedre plads i varerummet – på cirka 1.600 liter.

2,5 tons trailervægt

Discovery Sport Van er som rendyrket firehjulstrækker skræddersyet til landmåleren og dyrlægen på landet, der kan komme frem uanset vejrlig, men også en bil for entreprenøren, der kan glæde sig over en all-round bil, der kommer overalt, og endda har en trailervægt på 2,5 tons – inklusive trailer stabilitets assistent.

Nævne de særlige køreprogrammer, som man kan vælge. Således er sne/grus-programmet meget brugbart for entreprenøren. Og så er der hill-descend- og Hill Start assist tillige.

I den daglige bykørsel valgte vi dog den økonomiske eco-mode eller normal-mode. Sand- og mudder-mode er andre muligheder.

Bygget til terrænet

I terrænet er der en til- og frakørselsvinkel på henholdsvis 25- og 31 grader. Frihøjden er 21,2 cm. Vadedybden er på 60 cm.

Styringen er tillige præcis og affjedringen er komfortabel – så bilen er rar at køre i både ”i by og på land.”

Multilink baghjulsophænget hjælper stærkt med til den gode komfort.

Adaptiv fartpilot koster ekstra

Sikkerheden er også i orden med bl.a. nødbremsesystem og linjevogter. Adaptiv fartpilot koster dog ekstra – 12.463 kroner.

I kabinen har man stofsæder som standardudstyr, som byder på god støtte – og det 9-trins automatgear skifter ultra blødt . Bilen har et udmærket 8-tommer skærm med touchscreen og navigation.

Fra udstyrslisten kan vi nævne 2-zone klimaanlæg, bakkamera, regnsensor, fartpilot, sædevarme, xenon lygter, LED signatur-kørelys, læderrat samt 18 tommer alufælge.

Van’s udgør 10 pct. af salget

Motoren er en ny 2-lter diesel med 180 hk, som er udviklet af Land-Rover selv, hvor de første udgaver havde 2,2 liter motorer.

Bilen er meget støjsvag – og så kører den i forhold til de nye WLTP målemetoder 12 km/l i gennemsnit.

Salget af gulpladebiler ligger omkring 10 pct. af salget af samme biler med hvide plader. Siden lanceringen i 2015 er der solgt 24 Discovery Van i Danmark.

Fakta Land Rover Discovery Sport SE TD4:
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 430 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,9 sek.
Forbrugssnit WLTP norm: 12 km/l.
CO2 udslip: 217 g/km.
Akselafstand: 274 cm.
Frihøjde: 21,2 cm.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. Skiver for/skiver bag.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Køreklar vægt: 1.845 kg.
Nyttelast: 660 kg.
Trailervægt: 2,5 tons.
Garanti: 3 år fabrik (100.000 km)
Pris ekskl. moms: 336.600 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk