Bowler – en særlig motorsportssektion hos Jaguar Land Rover (JLR) – har udviklet en række off road rallyudgaver af Defender 90 tommer modeller med 300 hk benzinmotor.
Bilerne har i nogle år deltaget i en særlig off road rally-konkurrence kaldet Defender Rally Series.
Årets Defender Rally Series består af 16 hold, hvilket er det største deltagerantal nogensinde.
Kun i Storbritannien
Deltagerne skal igennem syv løb fordelt på forskellige lokationer i Wales, Skotland, England og Irland.
Dette års teams består af en blanding af nybegyndere og motorsportsentusiaster – og så erfarne off-road racerkørere. Og uanset, hvor meget erfaring deltagerne kommer med, får de den rette coaching og støtte hele sæsonen igennem.
Konkurrenterne kan avancere til European Baja Championship og andre internationale begivenheder.
300 hk benzinmotor
Alle de specialproducerede Defender 90 tommer biler er tilpasset de enkelte teams – med en unik farve, de selv har valgt.
Bilerne har fået monteret udstyr, der gør dem ekstra hårdføre. Bl.a. specielle racersæder og FIA-godkendt styrtbøjle.
Og bilerne benytter den kendte 300 hk Ingenium-benzinmotor samt 8-trins ZF-automatgearkasse og firehjulstræk.
Kunder kan komme med
Det er tredje år i træk, løbet afholdes, og dette års Defender Rally Series består af syv runder.
Fra sidste år kunne udvalgte kunder bliver inviteret med til Defender Rally løbsserien samt til de større Baja-begivenheder.
Om Land Rover Defender
Land Rover Defender fås i varianterne 90, 110 og 130 tommer, hvor sidstnævnte fås med op til otte sæder. Defender 110 er tilgængelig som plug-in hybrid.
Defender Hard Top i 90- og 110 tommer varianterne er varebiler, men generelt kan alle Defender udgaver tilbydes som Van’s. Hard Top udgaver tilbydes ifølge prislisterne kun med dieselmotor herhjemme.
Bilcentret Peer Glad
En del af det udstyr, som rallybilerne har fået, kan man bestille hos sin Land Rover forhandler – også herhjemme.
Bilcentret Peer Glad, der er dansk Land Rover forhandler i Kalundborg, deltager ofte med Defender modellen i off road rallies i Europa – og kan hjælpe med alle spørgsmål.
Løbskalender
Runde 1: Walters Arena – 2.-3. Marts
Runde 2: Rally Nuts Severn Valley Stages, Builth Wells – 12.-13. april
Runde 3: Summer Scottish Hill Rally – 31. maj-2. juni
Runde 4: Nicky Grist Stages, Builth Wells – 12.-13. juli
Runde 5: Yorkshire Hill Rally – 13.-15. september
Runde 6: Clare Forest Rally Ireland – 4.-6. oktober
Runde 7: Scottish Borders Hill Rally – 15.-17. november
Udvalgte løb i Europa
Udover Defender Rally Series UK har deltagerne mulighed for at deltage i særligt udvalgte internationale begivenheder i løbet af 2024.
Defender Rally Series European Baja Championship består af fire begivenheder i Wales, Frankrig, Spanien og på Island.
Defender Rally Series specifikationer:
Model: Defender 90 P300 SE 4×4
Motor: 2.0-litre 4-cyl. turbo-benzin
Ydelse/drejningsmoment: 296 hk/400 Nm
Gear: otte-trins automatisk, reduktionsgear.
0-100 km/t 6.7 sekunder
Topfart 200 km/t (i rally-udgave)
Brændstofforbrug 10,5 km/l
CO2 260 g/km
Til/frakørselsvinkler: 31/37,9 grader.
Rampevinkel: 25 grader.
Stigningsvinkel: 45 grader.
Vadedybde: 8,50 m.
Frihøjde: 29 cm.
Trailervægt: 3,5 tons.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Varerum-længde Hard Top: Ca. 1,1 m.
Akselafstand: 259 cm.
Tankstørrelse 90 liter
Vægt 2,165 kg
Længde 4.583 mm
Bredde 2.105 mm
Højde 1.974 mm
Akselafstand 2.587 mm
Vendediameter 11 m
Standardpris 90” Van 300 hk benzin ekskl. moms: ca. 1 mio. Kr.
Standardpris 90” 300 hk benzin hvide plader: Ca. 1,6 mio. kr.
–
Defender Rally Series Fakta:
Monocoque forstærkning – minimerer karrosseriets bevægelse og understøtter undervognen
FIA styrtbøjle
Intern reservehjulsholder
Gearkasse-tværbjælke
Forstærket gearkasseophæng
Forstærkede motorophæng
Afstivede for- og bagunderrammer
Forstærkede radiatorophæng
Tilpassede chassis og undervogn.
Forbedret køling og kapacitet
Sports-udstødning
Forstærkede motorsportsfælge
Terrængående BF Goodrich dæk
Affjedringsdesign med nye fjedre og Fox rally-støddæmpere
Højmonteret luftindtag
ECU-systemintegration med racer-boks
ABS/DSC bremser med rally-modifikationer
Integreret kabelstik til nye komponenter
Nyt rally-instrumentbræt
Navigation til lys/luft/horn
Højmonterede baglygter (Hill Rally-regler)
Polycarbonat-døre og bagruder
Aluminiumspanel
Race-sportsæder
Fem-punkts racer-sikkerhedsseler
Integreret og håndholdt brandslukningssystem
Elektriske afbryderkontakter – interne og eksterne
Frontkofanger tilpasset beskyttelse af undervognen
Frontgrill med øget luftstrøm
Spoiler bagved med forlænget profil og integreret ekstra belysning
Skærmforøgere til montering af ekstraudstyr
Ekstra vinduesvisker.
Forlygter til forbedret sigtbarhed om natten
Særlige rally-stænklapper
Komplet undervogns-beskyttelsessystem – 6 mm aluminiumsforstærket design
Skifteplader til hurtige gearskift – monteret på ratstammen.
Manuel frigørelsesmekanisme til bagdøre