Ved årsskiftet bliver det dyrere at køre i plug-in hybridbiler herhjemme med ændrede afgifter – som tydeligt signal fra Christiansborg, at plug-in hybrid (PHEV) er en overgangsløsning mod øget fokus på rene elbiler.

Ejerne af Land-Rover – indiske Tata – har set skriften på væggen, og har meldt ud, at også Land-Rover biler bliver elektriske.

Prins Philips rustvogn

Én af de første – og mere spektakulære elektriske Land Rover biler – som vi så, var den rustvogn, som blev udviklet som rustvogn til britiske Prins Philips begravelse (i samarbejde med prins Philip) om end bilen kun kørte en meget kort distance.

I øvrigt garanterer fabrikken de samme off-road egenskaber i en elektrisk Land Rover og Range Rover, som i en udgave, der kører på fossile brændstoffer.

Lang rækkevidde

Vi har prøvet en Range Rover PHEV, og her giver strømmen bilen ekstra kræfter, som sikrer bedre egenskaber, når den 2,8 tons tunge bil skal klare en overhaling.

Rækkevidden fuldt opladet ifølge WLTP metoden er hele 113 km, men regn ikke med mere end 80-90 km, men det er stadig flot for en PHEV bil – og brugbart.

For det er sikkert nok for de fleste til det daglige behov – hvad enten det er til den daglige transport hjem/job og retur eller besigtigelsen af godsets jorder og skove.

Ladetid 10 timer hjemme

Er der tale om en hjemlig Wallbox, er ladetíden cirka 10 timer – natten over – for bilen har kun én fase. På en hurtiglader kan man lade med 50 kW, og så tager det kun 45 minutter. De kann forenes med til tur til byen, hvor flere og flere strømudbydere hurtigladeparker.

For det er i hvert fald ikke spændende at stå ved en vindblæst ladestation ved et motorvejsanlæg. I Frankrig er der etableret ladestationer ved motorvejsafkørsler – med tilhørende bygninger med hyggelige kontorfaciliteter inklusive en cafeer.

Her kan der arbejdes i rolige omgivelser mens bilen lades op. Én god idé – selv om det i første omgang kun drejer sig om seks ladestandere. I Frankrig er man ikke så langt med kørsel i elbiler som i Norden.

Brug strømmen senere

Når det drejer sig om vores Range Rover Sport, kan man dog leve med at køre uden strøm en gang imellem – for når strømmen slipper op, klarer bilen kraftige V6 benzinmotor fint opgaven.

Men kan heldigvis indstille bilen, så den først bruger strømmen senere – således ved at nævne ”sace” programmet. Den er bare lidt langsommere uden strøm. Batteriet løber i øvrigt helt tomt for strøm, lover fabrikken.

Bilen har et meget blødt 8-trins automatgear – så gearskift mærkes ikke. Skal det gå hurtigere, kan man skifte gear manuelt via skifteplader bag rattet.

Flere køreprogrammer

Man kan vælge imellem flere køreprogrammer, der passer til underlaget. Bilen trækker jo på alle fire. Vælg imellem eco, komfort, græs, grus, sne, mudder, hjulspor, sand samt sten og stigninger. Eller vælg et vadeprogram – op til 90 cm.

I seneste udgave har man forbedret of-road egenskaberne i bilen endnu mere gennem en luftaffjedring, så passagererne oplever endnu mere komfort – ikke kun i terrænet, men i høj grad også på landevejen, hvor en Range Rover oftest befinder sig, hvad bilens 22 tommer dæk vidner om.

En klasse for sig

De er ikke så velegnede til terræn. Her kræves grove terrændæk – men så er Range Rover Sport i en klasse for sig, når asfalten slipper op. Bilen har bl.a. adaptiv fartpilot, der også virker i terrænet.

Bilen har ikke haft mange konkurrenter de senere år – med fravær af Toyota Land-Cruiser, men den rygtes på vej tilbage. Ford tilbyder nu den barske amerikaner-model Bronco, som er en landeplage i USA. Ellers er der kun den lige så legendariske Mercedes-Benz Geländewagen.

Indtil årets udgang har man haft en pris på hvide plader på 1,8 mio. kroner for den prøvede Range Rover PHEV – en lille million billigere end benzinudgave med statens tilskud.

Van fra 1,2 mio. kroner

Vælger man testbilen som Van sparer man endnu flere penge – regn med yderligere en halv million kroner, så vi måske lander omkring 1,2 mio. kroner.

Billigste Range Rover Sport på hvide plader koster 1,3 mio. kr. Men tjek forhandleren for de nye priser i det nye år.

3 tons trailervægt

Vi skal i øvrigt også nævne, at bilen fortsat er brugbar på jobbet – som arbejdshest, for den har en trailervægt på tre tons. 500 kg mindre end benzin- og dieseludgaven. Der er i øvrigt elektrisk trækkrog – til at svinge ud.

Takket været bakkamera kan man let sætte trailer på bilen – og så klarer den indstillelige luftaffjedring resten. Bagklappen er i øvrigt elektrisk – og kan åbnes ved at føre sin fod ind under kofangeren. Men handskerumslås i kabinen er der ikke.

Bilen er imponerende i alle henseender – ikke mindst i terræn. Og kabinen er vild – men fede lædersæder.

Masser af udstyr

Vi skal også nævne udstyr så som stor midterboks med køl, glastag (der kan åbnes), Head Up Display, , rumopdelt bagagerum, elsæder med memory, rat med varme, blindvinkel-alarm og alufælge.

Men der er et par irritationspunkter. Ét er, at der er langt op til rattet. Her kunne det være en løsning, at et lille trin svingede ud under døren, når de åbnede – selv om det er en luksusbil.

Men det kræver også tilvænning at finde rundt i bilens it-systemer – der består af tre skærme.

Fakta Range Rover Sport PHEV 510e Autobiography
Motor: 6 cyl. Turbo-benzin. Plug-in hybrid.
Slagvolumen: 3 liter.
Elmotor: 143 hk.
Litium-ion batteri: 38,2 kWh.
Ydelse: 400 hk v. 5.500 omdr.
Rækkevidde fabrik WLTP: 113 km.
Moment: 700 Nm ved 1. 500-5.000 omdr.
CO2 udslip: 22 g/km.
Gear: 8 trins aut.
Acc. 0-100 km/t: 5,5 sek.
Topfart: 242 km.
Totalvægt: 2,8 tons.
Køreklar vægt: 2.985 kg.
Varerum: Ca. 1.850 liter.
Trailervægt: 3.000 kg.
Vendediameter: 10,8 m (med firehjulsstyring).
Vadedybde: 90 cm.
Frihøjde: 21,6 cm plus 13,5 cm.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Ventilerede skiver for og bag.
Pris testbil: Ca. 1,8 mio. kr.
Testbil van: 1.269.900 mio. kr.
Pris hvide plader fra: ca. 1,3 mio. kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk