Sportsudgaven af Volkswagens T-Roc mini-SUV med firehjulstræk er svaret på mange entreprenørers drømme om en agil lille arbejs-bi.

De fleste tests af Volkswagens lille SUV – T-Roc – bunder altid ud i, at interiøret er mega-kedeligt med voldsomt meget brug af plast på instrumentbrættet.

Men – der er en løsning. Vælg sport-udgaverne, så får man en bil, hvor der er kælet for mange detaljer – med læderaptering på instrumentering og sæder og alu-detaljer på både pedaler og instrumentering. Dertil kommer farvede syninger og læderrat (med varme.) Om end selve instrumentbordet fortsat har den hårde plast.

Spar penge som Van

OK – 475.000 kroner på hvide plader er mange penge for en mini-SUV om end i topudgaven, men så skal man jo bare vælge Van-udgaven, hvor man begynder med knap 264.000 kroner plus moms. Så får man en super lille arbejds-bi, som endda trækker en trailer på 1.900 kg.

Glemte vi så at fortælle, at der er permanent firehjulstræk i topmodellen og en viril 2-liters maskine på 190 hk under hjælmen, der sikrer en topfart på 216 km/t og en acceleration til 100 km/t på kun 7,2 sekunder.

Så det er en bil, som klarer både arbejdet on- og off road – og også klarer 500 kg nyttelast i varerummet, som er på ca. 1.200 liter. Dertil kommer fire fastgørelseskroge i varerummet. Læssehøjden målte vi til 72 cm udvendigt – og kun fire cm indvendigt.

Diesel måske et alternativ

OK – den er ikke den mindst tørstige T-Roc med 14,9 km/l i snit – hvor en 2,0 TDI 4Motion DSG7 klarer 19,6 km/l i eco-trim – men kun er en anelse langsommere i topfart og acceleration. Måske det er den optimale løsning på jobbet. Og prisen er stort set den samme.

Det er så ikke dieseludgaven, vi har haft i hænderne – så vi holder os til TSI benzinudgaven, som ifølge mange politikere er løsningen til bytransport i nær fremtid – i stedet for diesel.

Her kan man så vælge den billigere 1,5 TSI udgave i 4×2 udførelse – i samme sports-trim, hvor man sparer 40.000 kroner plus moms. Men det er ikke det samme.

Super vejgreb

På vejen har man en meget livlig bil, som med firehjulstrækket er meget stabil på selv en meget snoet landevej – og med 4×4-system er bilen ideel i vinterføre, hvor vejgrebet er fint. Men bremselængden er selvfølgelig den samme som i en 4×2 bil – det skal man huske.

Testbilen havde tillige en bunke udstyr som panorama-glastag, der kunne åbne, sportsaffjedring, R-Line (sports) kombipakke, bakkamera, navigation, p-assistent og en fancy orange lakering.

Til gengæld var der masser af standardudstyr i sport-udgaven, hvor vi vil fokusere på sikkerheden, som omfattede adaptiv fartkontrol og nødbremsesystem med fodgængerregistrering.

Meget standardudstyr

Læg dertil LED lygter, 17 tommer alufælge, esp stabilitetsprogram, 2-zone klimaanlæg, P-crash system, regnsensor, indklappelige sidespejle, træthedsregistrering, nøglefri start, tågeforlygter og skuffe under passagersædet.

Trods automatgearet kunne man også vælge manuel mode, så man kunne skifte gear via skifteplader bag rattet.

VW T-Roc 2,0 TSI R-Line 4Motion Sport DSG7:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1.984 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 4.200 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.500 omdr.
Topfart: 216 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,2 sek.
Træk: 4×4.
Gear: 7-trins automatgear (DSG).
Bremser: Ventilerede skiver/skiver. ABS – esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk: 215/55 R 17 (Michelin).
Varerum: Ca. 1.200 liter.
Køreklar vægt: 1.495 kg.
Nyttelast: 495 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.900 kg.
Brændstofforbrug/snit: 14,9 km/l.
CO2 udslip: 152 g/km.
Pris: Fra 263.847 kr. plus moms

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk