Der er langt mellem små elektriske varebiler – til at klare Last Mile distributionen i byerne.

Endnu – for mange bilfabrikker arbejder på sagen. Det gælder eksempelvis Hyundai og Kia med deres PBV-projekt (Purpose Build Vehicles.)

Men der vil gå flere år, før de er klar for kunder herhjemme – og så er det godt, at en bilimportør som Volkswagen Danmark kan løse opgaven med en ombygget personbil som ID.3.

1.300 liter varerum

Som varebil har man et varerum på cirka 1.300 liter, og der er en læssekant på 77 cm (plus en negativ læssekant på seks cm.)

Der kan ikke køres med trailer, men man kan bestille bilen ab fabrik med trækkrog til f.eks. cykelholder. Den kan i så fald vippes ud.

Testbilen havde iøvrigt en meget glat plastindsats i bagagerummet.

Lille vendediameter

Vi skal fremhæve den lille vendediameter – takket været baghjulstrækket, som gør den suveræn i tæt bytrafik og snævre gårde. Bilen er letkørt og komfortabel – og med B-funktion god til at bremse op og samle strøm op.

Den er kvik og når 100 km/t på 7,3 sekunder. Man kan vælge imellem eco, komfort, sport og individuel indstilling i køremodus.

Den lange akselafstand giver god plads i bilen – i personbilsudgaven også på bagsædet. Der er desuden en god komfort og et lavt lydniveau. I den nye udgave er kvalitetsfølelsen og med bedre materialevalg tydelig. Med 15 cm frihøjde er der også let ind- og udstigning.

Opdateret udgave

ID.3 blev kåret til Årets Bil i Danmark for 2021.

I den nye udgave er der kommet en ny front og nye baglygter – samt mere sikkerhedsudstyr.

Vi har prøvet den opdaterede udgave med det lille 59 kW batteri – hvor elmotoren er den kendte fra Bosch på 204 hk. Kablerne kan gemmes under gulvet i bagage/varerummet.

426 km rækkevidde

ID.3 har en rækkevidde (WLTP) på 426 km. Men da vi hentede bilen i koldt vejr blev vi på instrumenterne lovet 305 km rækkevidde, men ved pæn kørsel nåede vi at køre 370 km på en fuld opladning.

Bilen lader med tre faser og med 11 kW samt med 170 kW ved hurtigladning.

Der er 100 pct. opladning på cirka seks timer ved wallbox eller i byrummet. Bilen har også varmepumpe til at spare på strømmen.

Adaptiv fartpilot

Testbilen havde adaptiv fartpilot (ACC) – som arbejder sammen med skiltegenkendelse, så man holder loven. ACC indstilles med knapper på rattet, som man dog skal vænne sig til.

Man kan ekstra købe ”Travel Assist” med bl.a. blindvinkel assistent, parkerings-assistent og 360 grader bird-view kamera.

Dertil kommer bakkamera, nøglefri start samt mulighed for at tale med sin bil på dansk. Bilen har 12 tommer touchscreen med navigation.

Varme i rat og sæder

Vi kan også nævne trådløs mobiloplader, to USB c-stik , 19 tommer aluminiumsfælge, klimaanlæg, læderrat med varme, elektrisk indklappelige sidepejle, sæder med varme samt armlæn og trinløs indstillelig ryg (med rulle.)

Vi oplevede en pudsig detalje ved bilen. Når man parkerede og blev i bilen – hvis man venter på nogen – går alarmen i gang efter få minutter.

Faktaboks VW ID.3 Van PRO 2024:
Ydelse elmotor: 204 hk.
Moment: 310 Nm.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,3 sek.
Rækkevidde WLTP: 426 km.
Rækkevidde i test: 365 km.
Opladning: 3 faser 11 kW AC og 170 kW DC.
Fra 0-100 pct opladning: ca. 6 timer.
Akselafstand: Ca. 2.770 mm.
Længde: 4.260 mm.
Frihøjde: 10 mm.
Varerum: Ca. 1.300 liter.
Dæk: Goodyear Ultra Grip 245/60R19.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl moms: 247.592 kr.