(PARIS)
En helt ny Renault Kangoo er klar til lancering allerede næste år – og en prototype, vi netop har set i Paris, er 80 procent færdig.

Om tre år vil Renault tilbyde alle sine køretøjer med el-drift, men derefter er situationen mere usikker – og det kan sagtens blive varebiler, der kører på brint efter 2040.

Den korte og lange bane

Men det er svært at forberede sig på det usikre, så den franske bilgigant har forberedt løsninger både på den korte- og på den lange bane.

For selv om diesel er en nødvendighed i mange år frem, så vil el-drift tage over – i hvert fald til bytransport i den nærmeste fremtid. Det forlanger mange større byer. Det vil blive indledningen til selvkørende biler, som vil stå for distributionen på længere sigt.

Nethandel

I 2030 vil 60 procent af borgere i den vestlige verden bo i byer.

De vil alle købe deres varer på internettet – med forventning om levering med det samme. Derfor vil varebiler til levering i bycentre, også kaldet The Last Mile, være små og eldrevne. Hvert år øges e-handel med 30 pct.

Modulopbygning

Her spiller Kangoo Z.E. en væsentlig rolle – men også et nyt forskningsprojekt kaldet EZ-Flex, som vi omtalte forleden. Der er tale om en minibil med modulopbygning, som nu skal testes af transportvirksomheder primært i Frankrig – før køretøjet kan sættes til salg. Nyttelasten er på 250 kg.

Den nye Kangoo ser langt mere attraktiv ud med lige former mod før mere buttede – men fortsat opbygget med skydedøre i siden, så man ikke opbygninger til varerummet kan genbruges fra den nuværende modeller, som i øvrigt sælger rigtig godt i Danmark.

120 km rækkevidde

Teknologisk vil det fortsæt være et 33 kW batteri, der ligger til grund – men der er adgang til det 40 kW batteri, som alliancepartner Nissan benytter. Det mener Renault dog ikke er aktuelt lige nu. 33 kW klarer 120 km rækkevidde, og det mener man er nok til bydistribution.

På IAA transportmessen i Hannover i fjor viste Renault deres bud på fremtidens nærtransport i form af konceptbilen EZ-PRO – men den er formentlig længere ude i fremtiden.

Nissan kommer med

Kangoo-serien bygges på Renaults fabrik i nordfranske Maubeuge – sammen med Mercedes-Benz Citan. Senere i år kommer den nye Nissan NV250 og elbilen e-NV250, som langt han ad vejen er identisk med Kangoo. Samtidig stopper produktionen af e-NV200 i Barcelona.

Der er bygget 1,5 mio. Kangoo siden 2007 (og Citan siden 2012). I fjor blev der bygget 158.000 Kangoo – heraf 9.500 el-udgaver.

Renault har sig kerneområde i Europa, men omsætningen er større i Kina – og pengene er hurtigere forrentet i Kina.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk