Først hed den Kadjar – men salget var herhjemme ikke imponerende, selv om bilen kørte godt. Nu er navnet så ændret – til Austral, og det har betydet et bedre tag i markedet.

Siden bilen kom frem sidste efterår, er der solgt cirka 800 enheder på hvide plader – men dog kun en håndfuld som Van, som er handlet lige nu – selv om bilen har en trailervægt på hele 1.800 kg. – og med et drejningsmoment på 270 Nm ved 1.800 omdrejninger er der en god trækkraft.

Spar 125.000 kr. som Van

Prisen i technoudgave på hvide plader er 375.000 kroner – mens gulpladeudgaven kan fås for 252.000 kroner plus moms.

Varerummet (som van) er 1.540 mm langt og 1.200 mm bredt (hjulkasser dog 1.030 mm) –
det rummer ca. 1.500 liter. En elektrisk bagklap koster cirka 3.000 kroner ekstra.

Kun en enkelt model

Herhjemme er der kun denne ene model på salgslisten – en mild hybrid udgave, som samler strøm op ved opbremsninger, som så hjælper med et lidt bedre afsæt.

Austral er søstermodel Nissan Qashqai – fra samme Renault Nissan Alliance. Der er tale om samme platform og samme teknik. En 4-cylindret benziner, som sikrer en behageligere motorlyd end de mange 3-cylindrede biler på markedet.

Bilen har en 1,3 liters benzinmotor, som yder 158 hk som mild hybrid. Dertil en 7-trins CVT automat-gearkasse.

Fire køre-metoder

Vi kan også nævne topfart på 175 km/t og acceleration til 100 km/t på 9,7 sekunder. Ved rattet er en knap til indstilling af køreprogrammer.

Der er fire måder at indstille køremåder på – eco, sport, comfort – samt chaufførens egen opsætning.

Dertil Multi-sense – med individuel indstilling af bl.a. speeder- og styrerespons samt gearskift, motorlyd og kabinelys. Og når man skifter kørestil – så skifter farven i førerdisplay’et også.

Fin komfort

Der er uafhængig affjedring for og semiuafhængig compound-affjedring bag. Så køreegenskaberne er tilfredsstillende.

Så Austral sikrer chaufføren en komfortabel rejsebil – også med Renaults berømte komfort-sæder, som fabrikken allerede blev kendt for midt i 60’erne, da bl.a. Renault 16 blev lanceret. Det er her stofsæder – men med læderkanter.

Dertil varme i læderrattet og i sæderne. Et plus er, at varme og ventilationsknapper er manuelle – i stedet for et sted inde bag skærmen.

Rolig betjening

Dertil skal nævnes et greb, hvor man holde hånden i ro, så man kan betjene knapperne. Det har vi kun set én gang tidligere – i en tung MAN TGX lastbil.

Under grebet finder man opladningspladen til mobiltelefonen.

Der er standard 12 tommer touchscreen og fører-display, alu-tagbøjler, 2-zone klimaanlæg, el-justerbare forsæder med hukommelse og massage og apple Car Play.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhedsudstyret er omfattende – bl.a. standard adaptiv fartpilot, nødbremse, bakkamera, regnsensor, LED lygter for og bag, hill start assist, bakkamera, regnsensor, og skiltegenkendelse.

Man bør måske overveje udstyrspakken Pack Premium og city funktion tl samler ca. 13.000 kroner – med f.eks. blindvinkelalarm, 360 graders bird view kamera samt ”rear emergancy brake” – så man ikke bakker ud i den tværgående trafik.

Bilen havde ekstra et fast glastag til ca. 6.000 kr. 19 tommer alufælge er dog standard.

Topmodel mangler

Den større 200 hestes E TECH hybrid udgave, som produceres, vil ifølge importøren være for dyr med vores afgifter. Var Renault kommet med en plug-in udgave af bilen, ville situationen have været anderledes, da der er mere favorabel beskatning af el- og plug in udgaver.

De primære markeder er foruden Frankrig Italien, Portugal og Spanien. Passer godt – for Austral betyder sydlig.

Tekniske data Renault Austral mild hybrid 160 Techno:
Motor: 4 cyl benzin. Turbo. 16V.
Slagvolumen: 1.333 ccm.
Ydelse: 158 hk v. 5.500 omdr.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,7 sek.
Moment: 270 Nm v. 1.800 omdr.
Gearkasse: 7 trins automatgear.
Dæk testbil: Bridgestone Blizzak LM 001 205/55 R19.
Forbrugssnit: 16,1 km/l.
CO2 udslip: 141 g/km.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bagaksel.
Køreklar vægt: 1.546 kg.
Totalvægt: 3.803 k.
Trailervægt: 1.800 kg (m. bremser).
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Pris hvide plader: 375.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: 252.087 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk