Den berømte danske arkitekt Bjarke Ingels skal stå i spidsen for et storstilet projekt for Toyota med en helt ny by med kun selvkørende forureningsfri køretøjer.

Det er det største og mest ambitiøse projekt, som Bjarne Ingels nogensinde er gået i gang med – det udtalte han ved præsentationen på den store elektronikmesse, CES, i Las Vegas i USA.

Toyota vil bygge fremtidens by for foden af det berømte bjerg, Mount Fuji, i Japan.

Bæredygtigt koncept

Fremtidens by, der både bliver bygget og skal drives på bæredygtig vis med forureningsfri brintteknologi, solceller, robotteknologi, kunstig intelligens og forskellige former for selvkørende mobilitsprodukter, får navnet Toyota Woven City.

Første spadestik bliver allerede taget i starten af 2021.

Kendt for store projekter

Bjarke Ingels Group, som den danske arkitekts succesrige virksomhed hedder, har gennem årene ellers stået i spidsen for et utal af både ikoniske og berømte byggerier over hele verden lige fra 8-tallet i Ørestaden i København og Pandahuset i Zoo over den pyramideformede skyskraber VIA 57 WEST på Manhattan i New York og Googles nye hovedkontor i London til den flydende by, Oceanix City. Senest Amager Bakke – den kunstige skibakke på toppen af Amager Forbrænding.

Så der ligger derfor store ord bag, når Bjarke Ingels betegner det kommende byggeri af fremtidens by, Toyota Woven City, i Japan som sit mest ambitiøse.

710.000 kvadratmeter

Fremtidens by vil dække et areal på 175 acres – svarende til små 71 hektarer eller knap 710.000 kvm. – og blive placeret ved området Higashi Fuji for foden af Mount Fuji.

Den nye fremtidsby skal bruges som et levende laboratorie og kommer til at huse op til 2.000 indbyggere og forskere, der alle skal leve og bo i et miljø bestående af bygninger, der er opført på bæredygtig vis primært i CO2-neutralt træ, og som kombinerer traditionelt japansk snedkeri med moderne robotproduktionsmetoder.

Forsøgspersoner

Indbyggere og forskere i det levende laboratorie kommer til at fungere som en slags forsøgspersoner og bidrage med værdifuld viden til udviklingen af selvkørende teknologier, robotteknologier, personlige mobilitetsteknologier, smart homes og kunstig intelligens i et virkeligt og naturtro samfund og miljø.

“Når vi bygger en helt ny by op fra grunden, får vi en unik mulighed for at udvikle fremtidige teknologier – herunder et digitalt styresystem til byens infrastruktur. Vi kan bl.a. teste en masse forskellige forbundne enheder med kunstig intelligens både virtuelt og rent fysisk i virkeligheden med beboerne, bygningerne og de køretøjer, der alle er linket sammen og kommunikerer med hinanden ved brug af data og sensorer,” siger Toyotas øverste chef, Akio Toyoda, under præsentationen af fremtidens by.

Kontakt Toyota for at være med

Han opfordrer samtidig kommercielle og akademiske partnere, videnskabsfolk og forskere, der kunne finde interesse i at deltage i projektet om fremtidens by med deres egne projekter, til at kontakte Toyota.

“Alle, der ønsker at være med til at forbedre måden, vi kommer til at leve på i fremtiden, er velkomne. På den måde udnytter vi enhver mulighed i dette helt unikke forskningsegnede økosystem, så vi kan få udviklet endnu bedre måder at leve på og endnu bedre mobilitet til alle,” siger Akio Toyoda.

Det er over et år siden, at Bjarke Ingels første gang mødtes med Toyota i Japan om det visionære projekt, og den store masterplan vidner allerede om et hidtil uset byggeri både over og under jorden.

Specielle vejtyper

En særlig vejtype skal bruges til hurtigere køretøjer, en anden vejtype til en blanding af langsommere kørende personlig mobilitet og fodgængere, mens den tredje vejtype vil være parklignende promenade udelukkende for fodgængere.

Disse tre vejtyper bliver visuelt vævet sammen for at danne et organisk gittermønster for at hjælpe med at fremskynde testen af selvkørende enheder.

Bygningernes tage vil være dækket af solcellepaneler for at producere strøm som supplement til den strøm, der genereres af den forureningsfrie brintteknologi i bygningerne.

Hjemme-robotter i hjemmene

Boligerne i fremtidsbyen vil være udstyret med det nyeste inden for hjælpemiddelteknologi til mennesker som f.eks. hjemme-robotter, der kan hjælpe til i dagligdagen.

Hjemmene kommer til at bruge sensor-baseret kunstig intelligens til at holde øje med beboernes helbred, tage sig af beboernes grundlæggende behov og i det hele taget forbedre dagligdagen.

Det bliver udelukkende tilladt at transportere sig rundt i byen ved hjælp af fuldt selvkørende, forureningsfrie køretøjer på hovedfærdselsvejene.

El-køretøjer til folk og varer

Over hele byen vil selvkørende Toyota e-Palette køretøjer blive brugt til transport af mennesker og levering af varer, ligesom nogle også vil fungere som selvkørende detailforretninger.

Lokale gårdspladser i byens forskellige kvarterer og en stor central park er designet til rekreative formål såvel som sociale sammenkomster. Toyota mener nemlig, at et andet vigtigt aspekt ved fremtidens by skal være at opmuntre mennesker til at mødes og knytte tættere bånd.

Toyota planlægger at befolke Woven City med ansatte og deres familier, pensionerede par, detailhandlere, besøgende forskere og forretningspartnere.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk