Salget af varebiler i 2019 er faldet 2,2 procent i forhold til året før til 33.096 varebiler – men det har ikke den store betydning, melder man ud fra De Danske Bilimportører, DBI.

Salgsudviklingen er gået fra at have været markant stigende frem mod 2016 og derefter på rimelig stabilt og ganske højt niveau, om end med mindre fald de sidste 2-3 år.

”I det store billede har det ingen betydning, at der er et marginalt fald i salget af varebiler i 2019. Den fine udvikling i salget, som vi har set over de seneste år, ligger stadig på stabilt højt niveau. Vi ser det som et resultat af det meget høje aktivitetsniveau i samfundet generelt,” siger direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

77 pct. på leasing

De mindre varebiler (under 2.500 kg totalvægt), udgjorde for hele året 10.466 stk. – som er ca. 32 procent af de solgte varebiler. De øvrige varebiler fordeler sig med 15.807 i segmentet 2.501-3.490 kg totalvægt og udgjorde dermed 48 procent af varebilerne. 6.823 varebiler blev registreret på B-kørekortets maksimale 3.500 kg, det svarer til ca. 20 pct af alle varebilerne.

Leasingandelen (både privat og erhverv) udgjorde i 2019 cirka 77 procent, hvilket er en lille stigning i forhold til 2018, hvor leasingandelen for privat og erhverv tilsammen udgjorde omkring 76 procent.

Årets mest solgte varebil var ikke uventet Ford Transit Custom med 4.112 enheder – efterfulgt af Mercedes-Benz Sprinter med 2.052 enheder og VW Transporter med 1.819 enheder.

Sprinter vandt i december

Ser vi på salget alene i årets sidste måned, var det dog Sprinter, der tog førstepladsen med 270 enheder med Transit Custom lige efter med 264 enheder. Treer i december blev Renault Master.

I 2019 kom der 5.025 nye lastbiler på vejene med danske nummerplader. Det betyder at salget er fuldt ud på niveau med salget i 2018, hvor der blev solgt 4.980 lastbiler.

Det er et meget fint og særdeles tilfredsstillende marked for lastbiler, melder DBI.

Meget højt lastbil-marked

For når man ser mere historisk på det, siger statistikken, at det med undtagelse af de fire år op til finanskrisen, så har vi faktisk de seneste fire år haft det højeste marked i nyere tid.

Markedet er segmenteret således at 88 procent af lastbilerne er med en totalvægt på eller over 16 tons og 64 procent er med en totalvægt på eller over 24 tons – således udgøres de store lastbiler af ca. 26 procent to-akslede og 64 procent er med tre eller flere aksler. Disse andele har været stabile de seneste år.

Diesel er fortsat det mest almindelige drivmiddel, idet kun 42 lastbiler blev leveret med gas som drivmiddel og et par stykker med el.

Skift til moderne teknologi

”Hos De Danske Bilimportører er vi bestemt tilfredse med det flotte slutresultat for lastbilsalget i 2019. Salget af lastbiler har i den seneste årrække ligget på et stabilt højt niveau. Vi forventer at lastbilsalget i det nye år vil fortsætte den positive udvikling, da der er et stort behov for løbende at udskifte lastbilparken til de mest effektive og moderne teknologier, der passer til kørselsbehovet for vognmændene,” siger Gunni Mikkelsen.

Busmarkedet har haft et mindre fald i 2019. I år kom der 546 busser ud på vejene – til sammenligning var tallet 577 i 2018.

Udbud på den offentlige transport har en stor betydning for efterspørgslen efter busser og dermed styrende for salget. Diesel er fortsat det mest almindelige drivmiddel, men der var flere elbusser end tidligere, 83 stk. samt yderligere 17 på delvis eldrift. Der blev i 2019 ikke leveret busser med drivmidlet gas eller brint, oplyser DBI.

Salget af varebiler i december 2019:
Mercedes-Benz Sprinter – 264 enheder.
Ford Transit Custom – 264 –
Renault Master – 193 –
Ford Transit 2 tons – 166 –
Mercedes-Benz Vito – 158 –
Volkswagen Transporter – 158 –
Renault Trafic – 136 –
Peugeot Expert – 106 –
Peugeot Partner – 97 –
Citroën Jumpy – 70 –
Volkswagen Crafter – 70 –

Salget af varebiler i 2019:
Ford Transit Custom – 4.112 enheder
Mercedes-Benz Sprinter – 2.052 –
Volkswagen Transporter – 1.819 –
Mercedes-Benz Vito – 1.585 –
Renault Trafic – 1.466 –
Renault Master – 1.401 –
Ford Transit 2 tons – 1.295 –
Peugeot Partner – 1.250 –
Toyota Proace – 1.112 –
Peugeot Expert – 1.057 –

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk