Nellemann koncernen, der også importerer Kia, Isuzu og Aston Martin, genoptager importen af det legendariske bilmærke MG, som Nellemann-gruppen tidligere solgte gennem en periode på 60 år.

MG gik konkurs i 2005 – og solgt til Kina. MG bliver i dag produceres i Kina af den største kinesiske bilkoncern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Et statsejet selskab, der er nummer syv i verden i rækken af bilfabrikker.

Udover MG producerer de Roewe (tidligere Rover) og Maxus varebiler. Desuden producerer SAIC i joint venture selskaber også Iveco Daily samt VW- og Skoda biler.

Flere kinesiske biler på vej

Mærket MG er ikke længere producent af sportsvogne som datidens MG TF, MG Midget samt MG A, MG B, MG B GT og MG C, men er i dag kendt som producent af elektriske biler så som MG ZS EV, der bliver første kinesiske MG af flere bilmodeller, som ventes til Danmark.

ZS EV er en elektrisk crossover model i stil med f.eks. den elektriske Kia eNiro, som Nellemann jo også importerer.

MG blev grundlagt i 1924. For lidt over 90 år siden introducerede Nellemann MG i Danmark i importselskabet, der kom til at hedde DOMI, og som tidligere også solgte bilmærkerne Morris (bl.a. Mini’ens forgænger Mascot), Rover og Subaru.

Rækkevidde på 263 km.

MG producerede i sine velmagtsdage også andet end sportsvogne – bl.a. modellerne MG Magnette, Maestro, Montego og MG Metro.

Britisk bilindustri var blandt verdens største efter anden verdenskrig, men det meste bilindistrien gik nedenom og hjem – og er efterhånden blevet splittet op og solgt til selskaber i bl.a. Indien (Land Rover og Jaguar) , Kina (MG og Maxus), Tyskland (Mini, Bentley og Rolls Royce) og USA (Leyland/DAF).

Ifølge årbogen Bilrevyen har MG ZS EV et 44,5 kWh batteri og en elmotor på 140 hk. Rækkevidden skulle være 263 km.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk